VIDEO: Zonder watertaxi zit Ameland ’s nachts op slot: “Schrijnende situaties” · Foto('s): Omrop Fryslân & Shutterstock (Felix Busse)
  Omrop Fryslân & Shutterstock (Felix Busse)

VIDEO: Zonder watertaxi zit Ameland ’s nachts op slot: “Schrijnende situaties”

dinsdag 20 februari 2024

NES (Ameland) -Watertaxi’s zijn de levensader van de Waddeneilanden. Maar nu de watertaxi’s sinds begin 2023 niet meer in het donker varen, zit Ameland op slot. Burgemeester Leo Pieter Stoel is verbijsterd, zegt hij tegen Omrop Fryslân. Wie snel van of naar de vaste wal wil, koos in het verleden happig voor de snelle bootjes. Die mogelijkheid is er nu echter niet meer.

Geen vergunning

Veltman Marine Service is gestopt met nachtelijk varen omdat de ondernemer geen vergunning binnen de Wet Natuurbescherming kon krijgen om harder te varen. Volgens Richard Veltman verliest de dienst haar belangrijkste eigenschap bij 20 km/uur: een vlotte overtocht. “Het verschil in snelheid vind ik veel te groot”, zegt Veltman. “Overdag mag de snelheid van een auto, en ’s nachts die van een fiets? Bovendien mogen de sneldiensten van de veeronderneming wel sneller dan 20 km/uur. Dan is er dus ook nog eens een ongelijk speelveld.”

De eilanders zitten nu na de laatste veerdienst om 18.45 uur vast op Ameland. “Een dierenarts die spullen nodig heeft van de vaste wal of een man die naar de vaste wal wil omdat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt te bevallen. In beide gevallen moeten ze soms tot de volgende ochtend wachten. Het levert schrijnende situaties op”, zegt burgemeester Stoel. In gesprekken met eilanders wordt duidelijk dat ze het jammer vinden dat de watertaxi niet meer vaart. “Het gaat één keer mis en daar hebben we nu allemaal last van”, zegt iemand, verwijzend naar het bootongeluk bij Terschelling.

“Het ging altijd goed en nu ligt het onder een loep”, zegt een andere eilandbewoner. Intussen zijn eilanders na een jaar gewend aan de situatie. “Maar het wordt pas echt lastig als je in nood zit of naar een geliefde aan de vaste wal moet.”

 

Een hek om Ameland

Volgens de burgemeester zou dit elders in het land niet gebeuren. “Het is alsof je een hek om Amsterdam zet, nadat het donker is geworden. Dat is daar ondenkbaar en dat zou het hier ook moeten zijn.” Ook op de middelbare school Burgemeester Waldaschool hebben ze er last van. Als ze ’s avonds activiteiten op school hebben, moeten ze hotels regelen voor de docenten. Dat gaat om tien keer per jaar en het kost tussen de 5.000 en 7.000 euro per jaar.

“Dat geld gaat van het onderwijsbudget af”, zegt directeur Bernard Kamsma. “En soms lukt het niet eens om voor iedereen een hotel te vinden.” De Amelanders hebben het inmiddels geaccepteerd en gaan rustig met het probleem om. Dat doet Kamsma ook. “De boot regeert het eiland. Daarom leggen we ons erbij neer. Hier heb je geen invloed op.” Toch maken eilanders en de burgemeester zich wel zorgen. Stoel: “Het is niet eenvoudig op te lossen. Je hebt niet zomaar een watertaxibedrijf draaiend of de wetgeving aangepast zodat deze ondernemer wel gaat varen.”

Richard Veltman is die ondernemer en wil niet veel kwijt over de situatie. Toch heeft hij een duidelijke boodschap: “Wat wij als ondernemers nodig hebben is een unieke en duidelijke plek in de wet.”

Plan Harbers niet goed genoeg

Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zegt in gesprek te zijn met Rijkswaterstaat, eigenaren van watertaxi’s en de veiligheidsregio’s om tot een betere interpretatie te komen van de uitzonderingssituaties waarin ’s nachts wel harder gevaren mag worden. Dat mag bijvoorbeeld bij urgent patiëntenvervoer of reddings- en bergingssituaties. Dat is volgens Stoel niet goed genoeg. “Het gaat om leefbaarheid en niet over urgentielijstjes. Het is ‘verbureaucratiseren’ van de problematiek. Het gaat er in de essentie om dat wij hier bereikbaar willen zijn, ook in het donker.”

De burgemeester denkt dat het zou helpen als de watertaxi een veerdienstfunctie krijgt. Volgens Veltman zou het probleem daarmee voor hem in één keer opgelost zijn. De lengte is het enige verschil tussen een watertaxi en een veerboot, zegt de burgemeester: “Waarom zou dan de ene boot wel kunnen varen in het donker en de andere niet? We nodigen het ministerie uit om daarin mee te denken. Kijk constructief naar oplossingen hoe we dit mogelijk kunnen gaan maken.”

Auteur: Omrop Fryslân
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   nieuws@rtvnof.nl.
VIDEO: Zonder watertaxi zit Ameland ’s nachts op slot: “Schrijnende situaties” · Foto('s): Omrop Fryslân & Shutterstock (Felix Busse)
  Omrop Fryslân & Shutterstock (Felix Busse)

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 08:00
    Harteklanken
    Non-stop
  • 08:00 - 10:00
    Klankbord
    Geestelijk verzoekplaten programma
  • 10:00 - 12:00
    Op 'e Hichte
    Nieuws uit Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel
  • 12:00 - 14:00
    De Weekend Nieuwsshow
    Nieuws uit Dantumadiel & Noardeast-Fryslân
  • 14:00 - 18:00
    Rûnwei Sport
    Live verslag van sport uit de streek
  • 18:00 - 20:00
    Hollandse Toppers
    Tinus Kempenaar
  • 20:00 - 22:00
    Hollands op zijn Best
    Joege en Jikke
  • 22:00 - 00:00
    Hit Tijdmachine
    Dicky Denkers
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?