Drie noordelijke kunstenaars gaan van 14 mei tot en met 18 juli gezamenlijk de wanden vullen van Galerie Noordvleugel te Veenklooster. Paul Christiaan Bos, Edgar de Cruijer en Roel Hoekstra vormen samen twee maanden met hun nieuwste werk een zomertrio, een zomertrio van uiteenlopende genres en van uitmuntende kwaliteit. Donderdagavond werd om 19.30 uur de expositie ‘Zomertrio’ geopend door Kunstliefhebber, auteur en journalist dhr. A. Schelfhout. De belangstelling naar de meesterwerken was groot.
Roel Hoekstra (1952) begon zijn carrière als machinist op de vaart om aan het einde van een vijftien jaar durende ‘reis’ terecht te komen op het inspirerende Waddeneiland Schiermonnikoog. Hoekstra werkt met de techniek van glaceren, een techniek die veel zorg en geduld verlangt, maar door de vele kleurlagen een prachtige diepte in de schildering creëert. Schilderde Hoekstra vroeger naast portretten, wad- en zeegezichten, in zijn nieuwe woonplaats Oudega aan de rand van het Nationaal Park de Alde Feanen komt zijn varend verleden dwingend boven met als resultaat schitterende maritieme werken.
Edgar de Cruijer (1950) volgde een opleiding tot grafisch ontwerper aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam, maar werd er door een van de leraren aangemoedigd te gaan schilderen, een aanmoediging waar hij na een lange carrière als art-director in de reclamewereld pas gevolg aan gaf. Daardoor is De Cruijer eigenlijk een auto-didact, hij heeft het schilderen zelf moeten ontdekken. In onze jachtige wereld zijn zijn klassieke, heldere, magische stillevens oases van rust waarbij de beschouwer kan wegdromen. De Cruijer woont en werkt in Stiens, waar hij ook schilderlessen geeft.
Paul Christiaan Bos (1956) kwam door zelfstudie tot schilderen, zijn werk is het resultaat van jarenlang experimenteren waarbij hij zich vooral richtte op de technieken van de oude meesters en met name op die van Jan van Eyck. Dit dwong hem tot soms hopeloze zoektochten over de hele wereld naar de juiste, maar veelal vergeten pigmenten, nodig om perfectie te bereiken. De sterke, suggestieve werking die van zijn schilderijen uitgaat, is voor het grootste deel te danken aan de resultaten van zijn zoektochten: de schoonheid en intensiteit van zijn kleuren en zijn behandeling van het licht, waarvan de uitstraling af en toe haast bovennatuurlijk is.
© Foto’s: Jan Beets