DOKKUM – Zoekmachine marketing is sinds jaar en dag een populaire term, omdat zowel het aanbod als de vraag naar de diensten die hieronder vallen enorm is. Met zoekmachine marketing kun je nieuwe bezoekers naar je website leiden, hen vervolgens verleiden op je site en binden door een goed aanbod te doen. Het is een onderdeel van de totale (online) marketing strategie. Zoekmachine marketing kan op twee manieren; via de betaalde advertenties of via de organische advertenties. Beide hebben zijn voors -en tegens. Afhankelijk van je doelstelling op korte en lange termijn valt te bepalen welk kanaal daar het beste bij aansluit. In de meeste gevallen is een combinatie de beste oplossing en versterken beide kanalen elkaar. Alleen is dan wel direct een ruim budget nodig om van start te gaan. Dit is dus niet voor iedereen weggelegd.
Wanneer en waarom uitbesteden?
Het uitbesteden van zoekmachine marketing kan om verschillende redenen interessant zijn. Wellicht heb je weinig kennis op dit gebied, evenals je collega’s en is het zoeken naar een partner een must om de eerste stappen te zetten in de online wereld.
Wanneer bedrijven of ondernemers kiezen voor het uitbesteden:
Het uitbesteden van SEO en SEA campagnes is voor veel bedrijven een goede oplossing. In samenwerking met een partner bereik je meer en met jouw kennis van de branche en je bedrijf en de kennis van het zoekmachine marketing bureau bereik je de beste resultaten.
Wanneer niet uitbesteden?
Het is ook belangrijk om na te denken over wanneer je je zoekmachine marketing niet moet uitbesteden. Dit kan zijn wanneer je een klein budget hebt te besteden voor de Google Ads campagne en als je daar met de beheerskosten en onderhoudskosten erbij geen rendabele campagne kunt draaien is het dat niet waard. Online is voldoende te vinden en ook met een klein budget en een tijdsinvestering kun je redelijk ver geraken. Als je zelf de ambitie hebt om te groeien met je bedrijf, goed weet hoe online marketing werkt en zelf wilt uitvogelen wat voor jou werkt. Dit zal vermoedelijk veel tijd in beslag nemen, maar zorgt ervoor dat je geen investering in euro’s hoeft te doen.
Je zoekmachinemarketing uitbesteden kán dus wel degelijk interessant zijn. Denk daarbij wel vooraf goed na, stel realistische (maar ambitieuze) doelstellingen voor je partner om de meerwaarde van hen inzichtelijk te krijgen. Vaak is de reden voor niet uitbesteden een financiële afweging en dus zal dit voor iedere onderneming verschillen.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.