DOKKUM – “Kann ich die Speisekarte haben, bitte?” “Hätten Sie eine Tasche dazu?” Als Duitse toeristen een vraag stellen, heeft niet iedereen daar meteen in het Duits een antwoord op. In Dokkum krijgen medewerkers in de horeca daarom een spoedcursus, schrijft Omrop Fryslân.
Ondernemers in Dokkum zien het aantal Duitse toeristen in hun stad toenemen en willen graag de taal beter onder de knie krijgen. Daarom organiseert de Stichting Promotie Dokkum een spoedcursus Duits.
Met sprekende voorbeelden, uitgeschreven zinnetjes en wat humor proberen de ondernemers en medewerkers in Hotel de Abdij in Dokkum hun Duits op te halen. Een aantal medewerkers uit de horeca is er blij mee. Uitgebreide zinnen die ze willen weten en in de cursus niet aan bod komen, krijgen ze later nog toegestuurd.
De meesten moeten wel even een drempel over, zegt Wytse Pyt de Jager, coördinator Stichting Promotie Dokkum. “Wat we willen, is dat ze het proberen te doen. Een klein foutje maken tussendoor is echt niet zo erg.” De spoedcursus Duits is een onderdeel van het project ‘De Duitse toerist naar Dokkum’, een samenwerking tussen Stichting Promotie Dokkum en de ondernemersvereniging van de stad. Door een subsidie van de gemeente Noardeast-Fryslân is dat mogelijk.
Naast de cursus kunnen ondernemers in de horeca hun menukaarten laten vertalen naar het Duits. En dat is voor Duitse toeristen én de ondernemers heel fijn, zegt De Jager. “Duitsers geven bijna drie keer meer uit dan Nederlanders, dus daar valt wel wat mee te verdienen.”
Op de spoedcursus komen medewerkers uit de horeca af, maar ook twee vrouwen van een winkel uit Dokkum waar ook mensen met een beperking aan het werk zijn. Daar bespeuren ze dat het moeilijk is voor die medewerkers om Duitse toeristen in het Duits toe te spreken. Maar met wat extra voorbeeldzinnen die ze nu kennen, hopen ze toch de taal beter te kunnen spreken.
Beluister hier de reportage van Omrop Fryslân