Vernieuwen, onderscheiden en een unieke beleving aanbieden, wie wil dat niet? Als je in je café of restaurant niet je eigen merk bier hebt, loop je eigenlijk alweer achter de feiten aan. Zo kunnen leden van het Dockumer Biergilde bij de kleinste stadsbrouwerij van Nederland in Dokkum, de Bonifatius Stadsbrouwerij, experimenteel bierbrouwen. Vanuit deze bierbrouwerij wordt ook de rijke bierhistorie van Dokkum uitgedragen. Bierbrouwerijen schieten als paddestoelen uit de grond en er is dan ook een stormachtige opkomst van speciaalbier. Waarom is een eigen merk een pré?
Al in 2013 verkondigde trendwatcher Vincent van Dijk op de openingsavond van de Horecava dat cafe’s zich kunnen onderscheiden door lokale producten aan te bieden. En dus: ook een eigen biertje. We kunnen denk ik wel concluderen dat Van Dijk gelijk heeft gekregen. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor regionale landbouw, streekproducten en voor direct kopen bij de boer.
Hoe ziet ons bier drinkgedrag eruit?
Elk jaar verschijnt het Nationaal Bieronderzoek, een onderzoek waarbij consumptie, beleving en waardering van bier onder de Nederlanders wordt getoetst. Als je in wilt spelen op de behoefte van jouw gasten op biergebied, neem deze feitjes dan even tot je:
Aantal bierbrouwerijen onderschat
De gemiddelde bierdrinker schat dat er 135 bierbrouwerijen in Nederland zijn. Een kwart van hen denkt dat er meer dan 100 brouwerijen in Nederland zijn. Maar dat hebben ze dus mooi mis. Het zijn er namelijk veel meer. Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is in tien jaar ruim verviervoudigd, van 90 brouwerijen in 2007 tot 370 in 2017. Er zijn vooral veel eenmansbedrijven bij gekomen, meldt het CBS. In 2007 bevonden de meeste bierbrouwerijen zich in Limburg en Noord-Brabant. Tegenwoordig telt Noord-Holland met afstand de meeste brouwerijen (95 stuks). Daarna volgen Noord-Brabant en Zuid-Holland. Tien jaar geleden had Noord-Holland maar tien brouwerijen.
Hoe zit het met de prijs?
Of het nu crisis is of niet, bierbrouwers verhogen hun prijzen hoe dan ook, meldt Het Parool deze week. In de afgelopen tien jaar is de prijs voor een biertje in de horeca met 35 procent gestegen, veel sneller dan de inflatie en accijnsverhogingen. De prijsverhogingen jagen zowel ondernemers als consumenten op kosten. Horecabazen betalen volgend jaar 3 tot 4 procent meer voor hun bier.
Jouw eigen biermerk met Horecabier
Veel cafés en restaurants zijn ‘wereldberoemd’ in hun directe omgeving. Wat is er mooier dan de bekendheid van jouw zaak te ondersteunen met een eigen biermerk? Horecabier.nl levert sinds 2005 categorie I pilsener, Horecabier GOUD, betrokken van een gerenommeerde brouwerij. Nieuw dit jaar is ook Horecabier ZILVER, kwaliteitsbier met een verfrissende herkenbare smaak en 4,8 vol.% alcohol. Bij Horecabier kunt u uw eigen logo laten drukken op glaswerk, vilt of tapknoppen. Wij leveren géén restpartijen of evenementenbier maar merkbier zonder merk. Nieuwsgierig hoe u van uw biermerk iets eigens kunt maken? Neem dan gerust contact op.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.