Woensdag verrichtte wethouder Pytsje de Graaf de starthandeling voor de bouw van de beweegbare fiets- en voetgangersbrug over het Dokkumer Grutdjip in Dokkum.
De hoofdaannemer is Oosterhof Holman Beton- en waterbouw BV uit Harlingen. Eind vorig jaar hebben de gemeente en Oosterhof Holman het contract ondertekend. Het bouwteam is toen onder leiding van Oosterhof Holman de uitdaging aangegaan om te onderzoeken of de brug van een doorvaarthoogte van 2.20 naar 3.00 meter kon worden gebracht. Samen met de andere bouwteampartners (OHPEN advies- en ingenieursbureau uit Leek, Bartels Infra BV uit Leeuwarden en Machinefabriek Rusthoven BV uit Groningen) is gewerkt aan het maken van het ontwerp. De doorvaarthoogte van 3.00 meter kon worden gerealiseerd.
“Het bouwteam heeft hierin de afgelopen periode zeer goed samengewerkt. De eerste damwand trillen was daarom niet alleen een symbolische start van de bouw, maar ook een passende afronding van het intensieve voortraject”, aldus Harm Beerda, algemeen directeur van Koninklijke Oosterhof Holman.
Woensdag vond de starthandeling van de bouw plaats. De verdere planning ziet er als volgt uit: voor de bouwvak 2018 wordt al het betonwerk uitgevoerd, na de bouwvak worden de aanbruggen geplaatst. Na de Admiraliteitsdagen in september volgt het beweegbare gedeelte. Tijdens het in hijsen van het beweegbare gedeelte is het Dokkumer Grutdjip een week gestremd. Wanneer dit plaatsvindt, wordt nog bekend gemaakt. Tot slot volgt er een periode van testen en keuringen, waarna de brug gereed is voor gebruik.
Damwand
Tijdens de bouw van de brug begon Oosterhof Holman ook met de vervanging van de damwand langs de Harddraversdijk. Dit betreft het gedeelte tussen de Halvemaanspoort en de Schreiersbrug. Een deel van de oever krijgt een natuurlijke uitstraling.