LEEUWARDEN – Als je besloten hebt uw site te migreren, kom je terecht in een web van ingewikkelde besluitvorming, flexibele planning en technische uitdagingen. Maar maak je geen zorgen! Wij van Pingwin Online Marketing zijn hier om je te helpen.
Laten we bij het begin beginnen:
Website migratie is het laten opgaan, oftewel het redirecten van een bestaande website in een nieuwe website. Eenvoudige updates noemen we geen website migratie, omdat migratie serieuze veranderingen inhoudt, meestal met betrekking tot het platform, de structuur, de inhoud, de locatie of het ontwerp van de website.
Hoewel het migreren van een website een verbetering zou moeten zijn, ook op gebied van SEO, brengt het onvermijdelijk veel risico’s met zich mee – van het verliezen van je rankings in zoekmachines tot het volledig verliezen van delen van je website.
Website migratie is een uitdagend proces, en je moet echt een goede reden hebben om het aan te pakken.
Er zijn verschillende situaties waar je als website eigenaar mee te maken kunt krijgen waarbij migratie de beste of zelfs enige optie is. Laten we eens kijken naar de meest voorkomende redenen.
Het vernieuwen van je website is niet iets wat je in een opwelling moet doen. Als je het gevoel hebt dat je conversies of verkopen zwakker zijn vanwege het uiterlijk van je site of het klanttraject, moet je dit eerst bewijzen door respectievelijk ontwerp- of architectuur gerelateerde oorzaken uit te sluiten.
Het hebben van een website op een verouderd platform kan pijnlijk beperkend zijn en kan storend zijn voor je publiek, wat kan resulteren in een verlies van sales. Het kiezen van een CMS dat geschikt is, is een ander onderwerp voor een andere keer; er is geen eenduidig antwoord omdat elke site een specifieke aanpak vereist. Denk er zeker over na of de overstap naar een andere technologie de enige optie is, en of er een manier is waarop je de huidige setup kunt verbeteren om aan uw behoeften te voldoen.
In het tijdperk van mobile-first indexing en gezien de immense verhouding tussen mobiel en desktop verkeer, moet je wel nadenken over optimalisatie voor mobiele platforms. Toch moet je eerst de voorkeuren van je doelgroep analyseren en een juiste kosten-batenverhouding vinden voor het creëren van een mobiele specifieke ervaring.
Het implementeren van het HTTPS-protocol op uw website is niet alleen belangrijk vanuit een beveiliging standpunt. Als je geen HTTPS-site hebt, kan dit een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring, omdat de meeste browsers een waarschuwing zullen laten zien voor onbeveiligde pagina’s. Misschien hoef je niet je hele site meteen hoeft om te schakelen naar HTTPS; zo zou je kunnen beginnen met de pagina’s die persoonlijke informatie van gebruikers opslaan.
Als je niet tevreden bent met de prestaties van je server of hosting voorwaarden wil je misschien overschakelen naar een andere host. Neem de tijd om te onderzoeken en de juiste host te vinden.
Misschien wil je je domeinnaam wijzigen als gevolg van rebranding of het krijgen van een betere URL. Maar net als bij elke andere reden voor migratie, is het veranderen van de domeinnaam een grote beslissing die je niet lichtvaardig moet nemen.
Deze interactieve checklist bevat alle stappen die je moet nemen voor een succesvolle website migratie. Dus voel je vrij om hem te gebruiken als een gids en/of als een schets voor de planning.
Voor nu moet je onthouden dat de sleutel tot een soepele overgang ligt in zorgvuldig plannen en testen.
Informeer je bezoekers dat je je website gaat verhuizen. Zelfs als je alle instructies volgt, kan je website hier en daar nog wat haperingen vertonen, dus het is beter om je publiek van tevoren op de hoogte te stellen. Probeer niet de hele site in één keer te migreren. Maak eerst een testexemplaar van een nieuwe site. Wanneer je er zeker van bent dat alles goed werkt, begint u met het stukje voor stukje verhuizen van je website.
Vermijd het combineren van meerdere migratietypes in één enkele verhuizing. Als je bijvoorbeeld je domeinnaam wilt wijzigen, wilt overstappen naar een nieuwe host en de architectuur van je site opnieuw wilt ontwerpen, raden wij je aan om dit stap voor stap te doen.
Migreer indien mogelijk tijdens een periode met weinig verkeer; dit zal de impact minimaliseren in het geval er iets misgaat. Bovendien zal een verminderde serverbelasting GoogleBot in staat stellen uw nieuwe website sneller te crawlen en te indexeren.
Hoop op het beste, maar bereid je voor op het ergste. Website migratie is een serieuze onderneming die veel potentiële problemen en valkuilen kent. Gebruik onderweg onze checklist om het proces te vergemakkelijken.
En vergeet niet: plannen en testen!
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.