LEEUWARDEN – Facturen zijn een belangrijk onderdeel van elk bedrijf en het is frustrerend als ze niet op tijd worden betaald. Ook als ZZP’er is het erg belangrijk voor de continuïteit van je bedrijf dat je facturen op tijd betaald worden. Gelukkig zijn er enkele stappen die je kunt ondernemen als je te maken krijgt met een niet-betaalde factuur.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je factuur niet betaald wordt. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je klant niet wil betalen. Daarom moet je niet gelijk van het ergste uitgaan. Hieronder lees je een aantal redenen waarom je factuur niet op tijd betaald wordt:
De eerste stap die je kunt nemen is contact zoeken met je klant. Onderzoek wat de reden is voor het uitblijven van de betaling. Het is belangrijk om een open en eerlijk gesprek te voeren met de klant over de niet-betaalde factuur. Dit geeft hen de kans om eventuele problemen of zorgen te bespreken en eventuele verwarring of misverstanden kunnen worden opgehelderd. Daarnaast kun je afspraken maken over wanneer de betaling alsnog zal plaatsvinden.
Lukt het niet om persoonlijk contact te krijgen met je klant stuur dan een betalingsherinnering. Een betalingsherinnering is een zakelijke maar vriendelijke e-mail waarin je de klant herinnert aan de openstaande factuur. In veel gevallen wordt hierop gereageerd en word je factuur snel betaald, maar het kan ook anders lopen.
Heeft de eerste herinnering geen succes gehad, heb je geen persoonlijk contact met je klant kunnen krijgen en is de factuur nog steeds niet betaald dan kun je een tweede herinnering of aanmaning sturen. Een aanmaning is beleefd, maar wel duidelijk. Geef aan dat als de klant niet betaalt je genoodzaakt bent om verdere stappen te ondernemen.
Is je factuur hierna nog niet betaald, schakel dan een incassobureau in. Hiermee stel je de debiteur in gebreke. Vermeld ook dat alle bijkomende kosten voor rekening voor de klant komen. Kies voor een “no cure no pay” incassobureau. Lukt het niet om te incasseren, dan brengt het incassobureau geen kosten bij jou in rekening. Het beste kun je kiezen voor een incassobureau bij jou in de buurt. Woon je in Deventer, kies dan voor een incassobureau Deventer.
Word je factuur nu nog steeds niet betaald dan stuur je een dagvaarding waarmee je je klant voor de rechter kunt dagen. In de dagvaarding wordt vermeld wat er wordt geëist en wat de onderbouwing hiervoor is. Is een bedrijf failliet dan kan het soms moeilijk zijn de factuur te innen. In sommige gevallen is het niet mogelijk, omdat er vele andere schuldeisers zijn.
Is je klant failliet en heb je een openstaande factuur, dan kun je deze doorgeven aan de curator. De curator benadert alleen de crediteuren die hem bekend zijn. Wacht dus niet af, maar neem zelf contact op. De curator haalt geld binnen uit het faillissement, hiervan worden crediteuren met openstaande facturen betaald. Dit doet hij door het verkopen van voorraden of de boedel en door het innen van openstaande rekeningen. Soms is dit niet genoeg om alle crediteuren van te betalen en word je factuur niet betaald.
Probeer te voorkomen dat je facturen niet betaald worden. Je kunt een paar dingen doen om dit te voorkomen. Zorg voor goede algemene voorwaarden. Hiermee maak je duidelijk wat je verwacht van een klant. Stuur heldere facturen en voorkom fouten. Controleer ook altijd de kredietwaardigheid van je klant. Je kunt dit doen door je aan te sluiten bij het BKR. Hier kun je de kredietwaardigheid van je klant controleren.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.