Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen” · Foto('s): RTV NOF
  RTV NOF

Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen”

vrijdag 24 mei 2024

BUITENPOST – Na regen komt de verzekeraar. Althans dat hopen ze in Buitenpost, schrijft Omrop Fryslân. Want na de stortbui van maandag rijst de vraag of de schade is gedekt. En hoe zit het met de overheid: komt die ook over de brug? Met trekkers, waterstofzuigers en handdoeken gingen de bewoners onlangs het water in hun huis te lijf. Maar het kwaad was al geschied. Janneke van der Meulen werkt bij financiële dienstverlener Balans in Leeuwarden en adviseert over verzekeringen. Aan de hand van vijf vragen vertelt ze over verzekeringskwesties rondom waterschade. “Bij slecht onderhoud krijg je niets uitgekeerd.”

1. Welke soort verzekeringen moet je hebben om gedekt te zijn?

“Bij waterschade zijn de opstalverzekering en de inboedelverzekering de twee belangrijkste verzekeringen. De opstalverzekering dekt alles wat vastzit in, aan en om het huis. Denk aan het dak of de muren. Inboedel staat voor de losse spullen in je woning. Van je tv tot de gordijnen.”

2. Waar hangt het vanaf of je een bedrag van de verzekeraar terugkrijgt?

“Allereerst natuurlijk van wat voor verzekering je hebt afgesloten. En verder heeft het te maken met de voorwaarden die er in de polisvoorwaarden staan.”
“Dat verschilt per verzekeraar. Er zijn algemene zaken die bij alle hetzelfde zullen zijn. Zo zal geen verzekeraar uitbetalen als er bijvoorbeeld waterschade is doordat het raam open stond. Bij minder vanzelfsprekende dingen kan het anders liggen. Het kan daarom zijn dat je bij een geval wel geld terugkrijgt bij de ene verzekeraar, maar dat niet ontvangt bij de andere.”

3. In hoeverre kan de overheid verantwoordelijk zijn voor waterschade?

“De overheid is verantwoordelijk bij grote calamiteiten. Als de waterkeringen, het riool of de dijken niet goed blijken te werken, hoef je niet zelf voor de kosten op te draaien. Je praat dan al gauw over rampen. Daar is ook een wet voor ingezet, na de overstromingen in Limburg. Dit is de Wet tegemoetkoming schade bij rampen. Hier zitten wel voorwaarden aan vast. Zo moet er, natuurlijk, sprake zijn van een ramp, en de schade moet onverzekerbaar, onvermijdbaar en niet-verhaalbaar zijn. Dit zijn echter zeer uitzonderlijke gevallen.

Slecht onderhoud, geen geld

Verder kijkt de verzekeraar naar onderhoud. Stel, je zolder staat blank na hevige regenval. Als dat komt door een lek of een verouderd dak, dan kun je fluiten naar je centen. Het dak had er dan beter bij moeten liggen. En ja, dat levert soms vervelende discussies op. Want kon je weten dat het dak een opknapbeurt nodig had? Daar ben je immers meestal helemaal niet mee bezig. Daarnaast heb je nog zoiets als indirecte schade, ook wel gevolgschade genoemd. Bij een natte zolder kunnen spullen beschadigen. Of je dan geld voor terugkrijgt, hangt dan weer af van of je dit hebt opgenomen in de voorwaarden.”

4. Wat moet je doen als je waterschade hebt?

“Je neemt contact op met de verzekeraar. Vervolgens vul je een schadeformulier in en toont in sommige gevallen met foto’s aan hoe hetgeen eruitziet. Ook aankoopnota’s kunnen van belang zijn. Door deze stappen kan er worden geïnventariseerd wat de schade is. Als het gaat om hoge bedragen komt er wellicht een expert langs. In het geval van Buitenpost is er een versneld proces. Dit is immers overal in het nieuws gekomen. De verzekeraars zijn op de hoogte van de situatie. Een schadeformulier en foto’s zijn dan niet nodig.”

5. Wat adviseer je om kosten door waterschade te beperken?

“Het zijn heel basale dingen, maar zorg er altijd voor dat je deuren en ramen gesloten zijn. Als dat de oorzaak is van waterschade, krijg je dus niets uitgekeerd. Houd verder de dakgoten schoon, en controleer in eens in de zoveel je dak. En ik begrijp het hoor: wie denkt er nu bijvoorbeeld aan om het voegwerk van z’n woning te controleren. Maar onthoud dat heftige neerslag zich niet laat voorzien. Tot slot raad ik aan om nooit online een verzekering af te sluiten. Als je met vragen zit, loop je dan vaak tegen een muur aan en maak je verkeerde besluiten. Ga daarom altijd een persoonlijk gesprek aan.”

Auteur: Redactie RTV NOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.
Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen” · Foto('s): RTV NOF
Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen” · Foto('s): RTV NOF
Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen” · Foto('s): RTV NOF
Wanneer ontvang ik geld bij waterschade? “Bij een lek dak kun je fluiten naar je centen” · Foto('s): RTV NOF
  RTV NOF

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 09:00
    De moarnsshow
    Overzicht van nieuwsreportages & weerbericht en hoofdpunten van het nieuws.
  • 09:00 - 17:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 17:00 - 19:00
    Hitz op Tongersdei
    Sjoerd Gjalt de Vries
  • 19:00 - 20:00
    Jazz Go Blue
    Gert Nitters
  • 20:00 - 21:00
    Country Trail
    Albert de Vries
  • 21:00 - 00:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?