LAUWERSOOG – Onder aanvoering van Visit Wadden moet het toeristische aanbod in het Waddengebied beter gaan aansluiten op de status van Werelderfgoed Waddenzee. Daarom worden er de komende vier jaar onder andere 200 gidsen opgeleid en 200 Waddenambassadeurs benoemd. Die krijgen de opdracht het verhaal van UNESCO Werelderfgoed beter voor het voetlicht te brengen. Ook worden op grote schaal ondernemers in het Waddengebied gestimuleerd om nieuw duurzaam aanbod voor de toeristische markt te ontwikkelen.
,,Het achterliggende idee is dat de Waddengemeenschap, met de ondernemers voorop, het brede verhaal achter het belang van Werelderfgoed Waddenzee beter kunnen uitleggen aan bezoekers’’, aldus Wendy Oude Veldhuis van Visit Wadden. De organisatie werkt met een groot aantal andere partijen uit het Waddengebied samen in het nieuwe Programma Gastheerschap. ,,De afgelopen jaren werkten we al aan de bekendheid van de Unesco Werelderfgoedstatus van de Waddenzee. Daarnaast zetten we de waddenkust volop in de spotlight, om ook daar de economie te ondersteunen. In Programma Gastheerschap gaat het over wat we precies vertellen aan de bezoeker, maar ook over welk aanbod er is of zou moeten komen. We richten ons op de duurzame bezoeker, die bewust is van de kwetsbaarheid van de natuur en interesse heeft in het gebied.”
De komende vier jaar moet dat leiden tot een groei van het toerisme langs de waddenkust van 5% tot 10%. Voor de Waddeneilanden wordt niet ingezet op groei maar op een verschuiving naar meer belangstelling voor duurzaam toerisme. De kosten van het Programma Gastheerschap zijn in totaal € 6.748.868,-. Het Waddenfonds neemt daarvan met € 3.346.952,- het grootste deel voor haar rekening. De provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen financieren elk € 559.000,-. Het ministerie van Landbouw, Voedselzekerheid, Visserij en Natuur draagt € 298.000,- bij.
Behalve versterking van een duurzaam toeristisch aanbod, richt het programma zich ook op het spreiden van bezoekers over het gebied en op seizoenverbreding. ,,Tegelijk willen we zorgdragen voor de natuur en het cultureel erfgoed volop onder de aandacht brengen. Het is onze ambitie om van het Waddengebied de duurzaamste bestemming van Europa te maken’’, aldus Oude Veldhuis. “We zijn heel blij dat ook de natuurbeheerders, gemeenten, informatiecentra en de Waddenvereniging meedoen in dit programma. Zo hebben we de juiste kennis en kunde aan boord.”
Een belangrijk onderdeel is de opzet van een gidsenpoule en ambassadeursnetwerk. Gidsen worden opgeleid om het verhaal van het Werelderfgoed te kunnen vertellen aan bezoekers en toeristen. In 2028 moeten dat er 200 zijn. Verder komt er een netwerk van tenminste 200 ambassadeurs: ondernemers die het Werelderfgoedverhaal in hun werk eenduidig kunnen uitdragen. Hiertoe vinden trainingen, ambassadeursdagen, workshops en bijscholingen plaats.