Andere opties zijn aantrekkelijker
In de eerste plaats is het zo dat andere opties een stuk aantrekkelijker zijn. Zo is de veerboot van Hirtshals naar Kristiansand populair onder mensen in de regio doordat alles hier een stuk soepeler geregeld lijkt. Ook vinden mensen het niet fijn om zo lang op een boot te zitten. Doordat er veel interessante manieren zijn om in Kristiansand te komen, is de ferry van Eemshaven naar Kristiansand nooit echt helemaal van de grond gekomen. De verwachting is dan ook dat deze route binnenkort weer gaat stoppen.
Een beperkte dienstregeling
Het helpt ten tweede niet mee dat de ferry route van Eemshaven naar Kristiansand beperkte vaartijden kent. Veel reizigers hebben behoefte aan flexibiliteit en willen niet afhankelijk zijn van een schaarse dienstregeling. Wanneer de ferry slechts enkele keren per week vaart, kan dit behoorlijk onhandig zijn, vooral voor mensen die spontane reizen willen maken of een strakke planning hebben. Hierdoor pakt men liever alternatieven die net wat meer opties bieden en beter aansluiten op hun reisschema’s die vrij strak zijn. Zo gaat de Boot van Hirtshals naar Kristiansand maar liefst 7 keer per dag bijvoorbeeld.
Een lange reistijd
Verder wordt er opvallend weinig gekozen voor de de ferry route van Eemshaven naar Kristiansand doordat de reistijd zo lang is. Veel mensen krijgen maar weinig vakantietijd, waardoor elke dag en zelfs elk uur telt. Hierdoor is het niet zo aantrekkelijk om een lange veerboot te nemen vanuit Eemshaven, ook omdat er niet veel te doen is op deze boot. In plaats daarvan kiezen mensen ervoor om een autoreis naar Duitsland of Denemarken te maken en hier op een ferry te stappen die een minder lange reistijd heeft. Vaak wordt deze ervaring als een stuk fijner beleefd.
Weinig onderbrekingen
Ook het gebrek aan onderbrekingen tijdens de reis is een afknapper voor mensen die de veerboot vanuit Eemshaven naar Kristiansand overwegen.. Mensen zijn vaak op zoek naar een ervaring die hen de mogelijkheid biedt om te ontspannen en te genieten van de omgeving. Als de ferry echter niet regelmatig stopt, missen reizigers de kans om nieuwe plekken te verkennen of even van boord te gaan. Dit kan vooral frustrerend zijn voor degenen die juist de reis als onderdeel van hun avontuur zien. Het is begrijpelijk dat reizigers kiezen voor opties waarbij ze meer interactie hebben met de omgeving en de reis kunnen combineren met het ontdekken van interessante tussenstops.
Dure tickets
Een ander struikelblok voor reizigers is vaak de prijs van ferry-tickets. Voor velen kan de kostenfactor een grote rol spelen in hun keuze voor het vervoermiddel. Als de prijzen voor een ferry mooi de lucht in schieten, is het heel logisch dat mensen zich afvragen of ze hun budget niet beter ergens anders aan kunnen besteden. We willen allemaal kunnen genieten van onze reizen zonder ons zorgen te maken over de uitgaven, en dure tickets kunnen dat gevoel flink ondermijnen. Het is belangrijk dat de prijsstelling eerlijk en transparant is, zodat iedereen de kans krijgt om die onvergetelijke reis te maken zonder in financiële problemen te komen.
Gebrek aan voorzieningen
Tevens is het zo dat men liever voor andere opties kiest doordat er een relatief gebrek aan voorziening is op de de ferry route van Eemshaven naar Kristiansand. Waar we het dan over hebben? Op de veerboot is er bijvoorbeeld weinig aandacht voor entertainment. Ook de wi-fi staat niet bepaald bekend als fijn en snel. Verder is het voedsel dat geserveerd wordt in het restaurant ook vrij beperkt. Al deze feiten samen vormen een optelsom waardoor mensen die meerdere keren naar Kristiansand gaan, liever toch voor een andere optie kiezen waarbij de voorzieningen beter geregeld zijn.
Niet veel marketing en promotie
Daarnaast blijkt dat veel ferrymaatschappijen niet voldoende hun aanbod en mogelijkheden op de markt brengen. Dit leidt vaak tot een gebrek aan bekendheid over de voordelen van reizen met de ferry. Veel reizigers zijn op zoek naar wat nieuws en spannends, en het benadrukken van aantrekkelijke routes naar Scandinavië, speciale aanbiedingen of unieke ervaringen aan boord kan zeker helpen om hen te enthousiasmeren.