DAMWÂLD – Een inwoonster van de gemeente Dantumadiel is afgelopen week het slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude zo laat de politie weten. De vrouw verkeerde in de veronderstelling dat ze door haar bank werd gebeld en dat ze met een medewerker sprak. Het slachtoffer hoorde op de achtergrond telefonistes praten en de zogenaamde bankmedewerker bleek op de hoogte te zijn van haar naam, geboortedatum en het rekeningnummer, waardoor het voor haar vertrouwd klonk.
Omdat er volgens de oplichters geprobeerd was geld van haar rekening te halen, moest er geld worden veiliggesteld. Het slachtoffer installeerde op verzoek enkele programma’s op haar computer en er werden meerdere geldbedragen overgeschreven. Gedurende een week hielden de oplichters telefonisch en via Whatsapp contact met de vrouw om zogenaamd het geld terug te kunnen storten. In werkelijkheid probeerden ze zo nog meer identiteitsgegevens van het slachtoffer in bezit te krijgen. Toen de vrouw enkele dagen later zelf met haar bank belde, bleek dat haar € 700,- afhandig was gemaakt.
Veel vaker blijken fraudeurs al in bezit te zijn van persoonsgegevens van potentiële slachtoffers van bankhelpdeskfraude. Slachtoffers kunnen eerder zelf gegevens hebben gedeeld door bijvoorbeeld in een phishing mail op een linkje te klikken om een zogenaamd gewonnen prijs te claimen. Ook kunnen de gegevens zijn buitgemaakt bij een hack of datalek bij een derde partij. Weet dat je nooit door de bank wordt gebeld om geld veilig te stellen, je bankpas af te geven of een programma te installeren waarmee de bank zegt je te kunnen helpen.