AMELAND – Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om een officieel onderzoek te starten naar de bereikbaarheid van Ameland op lange termijn. Dit onderzoek, een zogenaamde MIRT-verkenning, moet duidelijk maken welke oplossing het best past bij een duurzame verbinding tussen Ameland en het vasteland.
Het Amelander college is blij met de startbeslissing van de minister. “Al jaren zetten wij ons in voor een betrouwbare vaarverbinding”, zegt burgemeester Leo Pieter Stoel. “Bewoners en honderdduizenden gasten zijn volledig afhankelijk van deze verbinding, er is geen alternatief. Al 10 jaar werken we samen met het Rijk aan een structurele oplossing. Dat de minister deze keuze nu heeft gemaakt is een grote opluchting en daar zijn we hem heel erkentelijk voor. Natuurlijk zijn we er nog niet. Het duurt het nog jaren voordat we hier resultaat van zien, maar deze stap is essentieel.”
De huidige veerboot tussen Holwert en Ameland is van groot belang voor het eiland. Niet alleen de inwoners en ondernemers van Ameland zijn afhankelijk van deze verbinding, ook vele toeristen maken jaarlijks de overtocht om van het Waddengebied en de natuur te genieten. Het behouden van deze verbinding is essentieel voor het eiland. De Waddenzee verandert echter constant door getijden, stroming en wind, waardoor er veel zand ophoopt tussen Ameland en de Friese kust. Dit maakt de vaargeul steeds ondieper. Momenteel wordt er elke dag gebaggerd om de route open te houden, maar dat kan niet eindeloos doorgaan. De verwachting is dat het probleem van dichtslibbing zal aanhouden en dat dagelijkse baggerwerkzaamheden op den duur niet voldoende zullen zijn.
Minister Madlener zegt hierover: “Het is duidelijk dat we een duurzame oplossing moeten vinden voor de veerbootverbinding met Ameland. Die verbinding is van levensbelang voor de inwoners. Met dit besluit wil ik laten zien dat wij ons inzetten voor de bereikbaarheid van het eiland, nu en in de toekomst.”
Het ministerie gaat daarom twee hoofdrichtingen onderzoeken. De eerste optie is om de huidige situatie vanuit Holwert te verbeteren. De tweede optie is om de veerdam te verplaatsen naar Ferwert. Er zal niet alleen gekeken worden naar de effecten op de bereikbaarheid, maar ook naar de gevolgen voor natuur, veiligheid, economie en leefbaarheid. Het doel is om een keuze te maken die duurzaam en efficiënt is. Om alle relevante informatie goed in beeld te krijgen, stelt het ministerie een onafhankelijke commissie van deskundigen aan. Zij zullen advies geven over de problemen met de vaargeul en mogelijke oplossingen.
De eerste resultaten van het onderzoek worden eind 2025 verwacht. Dan wordt een selectie gemaakt van de meest kansrijke oplossingen. Eind 2026 moet de definitieve keuze voor de voorkeursoplossing vaststaan. Voor deze verkenning is € 250 miljoen uit het Mobiliteitsfonds beschikbaar.