Verrassende winnaars tijdens stockcarraces ASE · Foto('s): 

Verrassende winnaars tijdens stockcarraces ASE

donderdag 07 juli 2011

Gosse Hoekstra wint naast heat ook finale in Stockcar F1
Ten overstaan van luid gejuich van zijn Team Fryslan heeft #44 Gosse Hoekstra uit Westergeest tijdens de vierde meeting van het seizoen de finale in de koningsklasse in de Stockcar Arena van ASE gewonnen. Naast een heatzege en een diskwalificatie in zijn laatste heat (vanwege voorbumper) heeft hij deze dag succesvol afgesloten.

Formule 1 Stockcar
De races op zaterdag 2 juli kende verrassende winnaars waarbij de koplopers in de klassementen nagenoeg niet aan bod kwamen voor een overwinning. Wat wel opviel is dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan als je spreekt over het stockcarracen van vader op zoon.
Zo was het John van ’t Veer jnr (zoon van John snr.) met 2 heat overwinningen en #27 Rutger Valk  (zoon van Sjaak Valk) met ook een zege in een heat. Terwijl finalewinnaar Gosse Hoekstra zoon is van de veel te vroeg overleden stockcarrijder Anne. Ook #226 Pieter van der Iest uit Harkema (waarvan zijn vader nog steeds rijdt) pakte een eerste plek in een heat.
Maar ook Jack Tesselaar die heat 2 in deze klasse won heeft nog een zoon rijden in de F2 Junioren.

De rijders die al jaren rijden kwamen er niet aan te pas. #217 Ron Kroonder (Assendelft) had een pechdag met 2 Non-finishes en een plek in het achterveld. Hierdoor had hij te weinig punten voor een deelname aan de finale. Ook #22 Louw Wobbes finishte twee maal niet maar een 2e plek in een heat verzekerde hem een plek in de finale alhoewel hij bij een crash in de eerste ronde betrokken was waardoor uitschakeling een feit was.
En ja, vaak gaat het goed, maar met 4 rijders langs elkaar de bocht uitkomen wil wel eens fout gaan. Ron Kroonder merkte er het meeste van doordat hij op zijn zij crashtte. Hierbij waren onder meer ook Louw Wobbes en #195 Harmen Zwerver betrokken.
De finale ging dus naar Gosse Hoekstra maar  de 2e plek werd opgeëist door #62 Camiel de Decker (Nibbixwoud). Deze altijd rustig en spontane rijder was maar al te blij dat hij zo lang stand heeft kunnen houden en hij liet zich niet gek maken. De derde plek ging naar de kleine man #228 Jan Roelof Wijbenga uit Kloostertille.

Formule 2 Stockcar
Ook in de Formule 2 stockcar was er “dubbel”. Ditmaal voor de jonge Chris van der Elst uit Pijnacker. Met een heatoverwinning en tevens winnaar van de finale kon hij zijn geluk niet op. De snelle mannen die bovenaan in de puntenlijsten staan kwamen er niet aan te pas. Alleen #Toon Schut mocht een zege in een heat mee naar huis nemen. Naar wat ik vernam heeft hij de finale zijn motor stuk gereden. Sterk rijdend waren onder andere #232 Marco Smit uit Wormerveer. Met een 2e en een 4e plaats in 2 heats was hij runner up in de finale. Andere heatwinnaars waren #99 Christiaan Smidt (ook nog een 3e plaats in heat 4) en #17 Arjen Bouwe Hiddinga (St. Annaparochie).
Ook in deze klasse groeit de ervaring van de rijders die normaal niet in de top terecht komen.  #3 Ron van Wamlen en #124 Wimpie Peeters moesten trappen om een top 3 finish te behalen.
Hieruit blijkt maar weer dat racen op de sintel verrassende winnaars voort kan brengen.
De uiteindelijke plaats 3 in de finale was voor #457 Paul Koops van t Jagt uit Monnickendam.

Veteranenrace
Dit maal konden ook de veteranen weer hun “kunnen” laten zien. Jaren geraced en nadat ze gestopt zijn krijgen ze weer de kans om nog even te proeven van hoe het was. Starter Arie Verhoef had een grote smile op zijn gezicht toen hij uitstapte alhoewel hij niet tevreden was met de grootte van het stuur. Ligt het aan het stuur of aan de buik van de coureur? Een 7-tal rijders mochten drie keer aantreden en de finale ging uiteindelijk naar#16 John van ’t Veer Snr. Deze coureur was in de jaren 70 en 80 actief op de Nederlandse en Engelse banen. #F8 Chris Hoff en #27 Sjaak Valk (Waarland) finishten respectievelijk 2e en 3e.

F2 Junioren
De F2 junioren waren dit keer met een record van 18 jonge rijders aanwezig. Perspectieven voor de toekomst als deze mannen volgroeid zijn en over moet stappen. Het was #169 Cor Meyer die de snelste rondetijd (15.508) van de dag pakte gevolgd door #335 Rick de Graaf (15.648 ) en #40 Mark Tesselaar (15.819). Bedenk dan dat de snelste ronde tijd deze dag in de F2 gereden is door Toon Schut met 15.279.

Bangerstox
De Bangerstox waren met grote getale aanwezig. Een 70-tal rijders had zich ingeschreven. De vrouwelijke coureur Ilona Nijzink reed voor de eerste maal mee bij de ASE Bangerstox. Dit maal een verslag van haar ervaring in deze klasse.

Het leek mij super gaaf om eens met de ASE Bangerstox mee te rijden.  Ik heb eerder al eens wat autorodeo’s gereden,  maar het rijden op een oval wilde ik ook eens proberen aangezien het daar iets meer op het stuurwerk aankomt.  (Al zal ik dat nog wel moeten leren hi hi!)

Mien Knooiert had nog wel een leuk autootje staan , namelijk zo’n oud type Ford Taunus.
Zoéén had ik al eens eerder op een rodeo gereden en heb ik goede herinneringen aan.  Dus het Taunusje klaar gemaakt om met de bangerstox mee te kunnen doen.  Aangezien dit een lichte opstapklasse is , is het niet al te veel werk om een auto bangerstox ‘klaar’ te maken. We hebben er wel  een 6 cilinder in gebouwd , omdat dat zo’n lekker geluid maakt!  Op de aanhanger, wat gereedschap en benzine mee, en vrijdagavond richting Emmen.

Vrijdagavond eerst nog een gezellig feesie gebouwd, met een bbqtje, vuurkorf en berenburg…
Zaterdagmorgen kwam de Taunus in één keer door de keuring. Ik was wel wat zenuwachtig dus was blij dat de keuring goed verliep. Daarna nog wat kleine dingetjes zoals waterbak en benzinetank gevuld en de 4 puntsgordel vast op de goede lengte gemaakt.

Er stonden wel een heleboel Fordjes op het rennerskwartier.  De meesten Sierra’s. Daarnaast een paar Taunussen , Capri’s , een Escort , een Orion en zelfs een Fiesta!   Ook Volvo was goed vertegenwoordigd.   Wel een stuk of 15 van het type 440 , maar ook enkele 340’s.
Verder een paar Opels waaronder een Commodore , Calibra , Omega , Astra , Corsa en een handje vol BMW’s , VW’s , een Audi 80 , Alfa 75 , Citroen Saxo , Renault Megane , enz
Kortom van alles wat.  Inmiddels is al wel gebleken dat de Volvo 440 een grote kanshebber is.  Samen met Mark Nieuwenhoven’s Nissan Bluebird.  We zullen vandaag wel zien!

De 70 Bangerstox rijders waren over 3 manches verdeeld , en iedereen kon 3 keer rijden. Dus dat waren 9 manches totaal , afgeloten met een finale waaraan alle rijders met een transponder mochten deelnemen.  Dus met een dikke 20 auto’s per keer was de oval baan leuk gevuld , en had ik ook nog iets de ruimte om wat te kunnen leren sturen.

Ik was in de 3de manche ingedeeld , dus stond lang zenuwachtig te zijn in de pitlane.
Ha!  Stoplicht weer op groen , eindelijk de baan op.   Netjes opgesteld voor de start / finish.
Iedereen was er klaar voor en de 23 auto’s konden gaan rijden.   In bocht 3 kwam de groene vlag en ging het gas erop.  Het werd me snel duidelijk dat het best hard ging want ze vlogen me links en rechts voorbij.  Shit , waar was ik aan begonnen…… 
Na 3 rondes rijden en glijden kreeg ik de zwarte vlag.  Later bleek dat ik een lekke band had.

De tweede keer dat ik mocht rijden was ik in ieder geval al een stuk minder zenuwachtig.
Na een paar rondes gereden te hebben spinde ik in bocht 2 en kwam ik op een trekkerband terecht met mijn achterkant.  Shit , einde race voor mij.

Na voor de derde keer gestart te zijn was er bij start / finish een opstopping op de baan waarbij ik op de groene Opel “de Hulk” botsde.  Gelukkig konden we weer verder , maar lang duurde dat niet omdat ik weer een lekke band had.

Omdat ik met een transponder reed mocht ik ook de finale rijden.   Al duurde dat niet lang want al in bocht 3 in de eerste ronde werd ik opgedrukt , schoof dwars over de baan en hapte op een trekkerband waardoor ik over mijn dak ging.  Mijn fijne Taunusje kwam wel weer op de wielen terecht , maar helaas was mijn motor afgeslagen en de accu te leeg om nog te kunnen starten.   Nou ja , heb ik dat ook een keer mee gemaakt.  Uiteindelijk bleek ik de enigste te zijn deze dag die over het dak gegaan was.  Das wel weer grappig.

Ondanks dat ik maar weinig gereden heb en in het begin behoorlijk zenuwachtig was vond ik het super gaaf man!!  En kom zeker terug op de baan!!
Groetjes #28 Ilona “Deerntie” Nijzink

Next race
De volgende wedstrijd in de Stockcar Arena van Emmer-Compascuum is op zaterdag 3 september.
Ook op deze dag zullen naast de F1 en F2 stockcars en F2 Junioren de Bangers hun opwachting maken.

De aanvang is 14:00 uur
See you in Emmen
ASE
www.speedwayemmen.nl

Foto’s: Sjouke van Kampen

Auteur: Redactie RTVNOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.
Verrassende winnaars tijdens stockcarraces ASE · Foto('s): 
Verrassende winnaars tijdens stockcarraces ASE · Foto('s): 
  

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 08:00
    Harteklanken
    Non-stop
  • 08:00 - 10:00
    Klankbord
    Geestelijk verzoekplaten programma
  • 10:00 - 12:00
    Op 'e Hichte
    Nieuws uit Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel
  • 12:00 - 14:00
    De Weekend Nieuwsshow
    Nieuws uit Dantumadiel & Noardeast-Fryslân
  • 14:00 - 18:00
    Rûnwei Sport
    Live verslag van sport uit de streek
  • 18:00 - 20:00
    Hollandse Toppers
    Tinus Kempenaar
  • 20:00 - 22:00
    Hollands op zijn Best
    Joege en Jikke
  • 22:00 - 00:00
    Hit Tijdmachine
    Dicky Denkers
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?