REGIO – Achter het stuur met de telefoon in de hand: 430 euro boete. Toeteren als het niet nodig is: 310 euro. Vanaf zaterdag gaan de meeste verkeersboetes met een tientje omhoog schrijft Omrop Fryslân. De tarieven gaan omhoog vanwege de inflatie, zo zegt het CJIB die de boetes int. Volgens Djorike Palma van Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Fryslân zijn de hoge boetes bedoeld om het veiliger te maken op de wegen.
Mar er is meer nodig, zegt Palma. “De pakkans moet omhoog, dat zou helpen. Er moet meer worden gecontroleerd, maar de politie heeft beperkte capaciteit.”
Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil over een paar jaar zestig miljoen binnenhalen met verkeersboetes. Er wordt wel gezegd dat de bekeuringen een melkkoe zijn voor het kabinet. Daar is Palma het niet mee eens. “Volgens mij gaat het echt wel om de verkeersveiligheid. Maar ja, de regering heeft ook de taak om de financiën gezond te houden. En boetes innen is een van de mogelijkheden om geld binnen te halen. Dat is geen melkkoe in mijn ogen.”
In november 2023 bemoeide de Raad van State haar zelfs met het boetebeleid. De raad zei dat ‘het dichten van begrotingstekorten geen goede reden voor het verhogen van de verkeersboetes’ is. De boetes zijn namelijk bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten.
Het Openbaar Ministerie (OM) wilde vorig jaar eigenlijk de tarieven verlagen. Het OM vond dat de hoogte van de boete niet meer in verhouding stond met de overtreding. Zo betaal je net zoveel voor bellen achter het stuur als voor een lichte mishandeling en dat is een ernstig misdrijf. Toch zet het kabinet de verhoging door.
Voor mensen met een smalle beurs is een bekeuring bijna niet meer te betalen. “Dat begrijp ik, want de boetes zijn hoog. Maar het blijft de eigen keuze om bijvoorbeeld door rood te rijden of verkeerd in te halen. Dat is de eigen verantwoordelijkheid.” Wie een boete krijgt doet er verstandig aan om snel het geld over te maken. Na de eerste herinnering komt er vijftig procent bij op. Bij de volgende aanmaning wordt het bedrag zelfs verdubbeld.
Automobilisten in Leeuwarden reageren verdeeld op de verhoging. Een vrouw die alle dagen in de auto naar Groningen rijdt, is er niet blij mee. “Ik heb vorige week net een boete voor te snel rijden gekregen. En nu gaat het weer omhoog.” Ze vraagt zich af of het helpt. “Mensen blijven zich asociaal gedragen op de weg, dat zie ik dagelijks. Verkeerd inhalen, fout invoegen. Met files en ongelukken als gevolg.” Iemand anders gaat zijn rijgedrag wel aanpassen. “Ik krijg elk jaar gemiddeld vijf boetes voor fout parkeren en te hard rijden. Dat gaat nu in de papieren lopen. Zonde voor het geld. Misschien moet ik voortaan maar normaal gaan rijden.”