LEEUWARDEN – Sinds de afgelopen jaren wordt online marketing een steeds belangrijkere tool waarmee bedrijven betere bedrijfsresultaten willen behalen. Hierbij wordt branding ingezet, oftewel naamsbekendheid opbouwen, vergroten en versterken met behulp van de uitstraling van je bedrijfsmerk. Daarbij komt kijken dat het gebruik van social media progressief is gegroeid. Dit is dan ook het handig is social media in te zetten voor de branding van je bedrijf. Uiteraard zul je hier wel de kennis en ervaring nodig moeten hebben om dit op de juiste manier te doen. Heb je niet genoeg ervaring met branding, schakel dan een marketing expert in die je hierbij kan helpen, zoals marketing agency Brussel. Wil je meer weten over social branding? In dit artikel lees je hier meer over.
Social media en content
Wanneer je de doelgroep van je bedrijf hebt vastgesteld, is de volgende stap het kiezen van de social media kanalen die je gaat gebruiken voor branding marketing. Houd daarbij rekening dat niet alle kanalen geschikt zijn je doelgroep te bereiken. Selecteer daarom alleen kanalen die de gewenste effecten kan stimuleren. Zo is LinkedIn geschikt voor een zakelijke doelgroep, Facebook is geschikt jongeren en volwassen, Instagram is geschikt voor tieners en jongeren en YouTube is geschikt voor een uiteenlopende doelgroep. Op deze kanalen zul je content moeten delen om relevant te blijven voor je doelgroep. Ook hier werken bepaalde type content niet voor bepaalde kanalen. Zo kun je op LinkedIn liever onderzoeken delen, op Facebook afbeelding en tekst, op Instagram foto’s en video’s en op YouTube uitsluitend video’s als content.
Communiceren en reflecteren
Om je band met je doelgroep te onderhouden, zul je moeten blijven communiceren. Houd het daarom niet alleen zakelijk, maar speels. Eentonig en uitsluitend zakelijke content zal niet effectief blijken namelijk. Af en toe speelse content delen geeft je bedrijf iets meer kleur. Doe daarnaast ook aan winacties om sneller meer volgers te krijgen op social media. Geef bijvoorbeeld een prijs (relevant aan je bedrijf) weg. Let hier wel dat dit niet al te vaak zal worden gedaan. Anders krijg je namelijk een grote groep volgers die alleen geïnteresseerd zijn in de beloning en niet in het bedrijf zelf. Op social media kunnen volgers reageren op je berichten. Lees de reacties onder je posts, zodat je meer inzicht krijgen in wat de doelgroep leuk vindt of wat misschien anders kan.
Kortom, om de branding van je bedrijf te verbeteren kun je met behulp van een marketing expert na lopen welke strategie geschikt is voor het bereiken van je doelgroep. Hierbij zul je rekening moeten houden met een aantal zaken.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.