SCHIERMONNIKOOG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt verder aan het verplichten van alarmering als een containerschip te scheef hangt, staat in de Rijksbegroting voor volgend jaar. Dat is goed nieuws, vindt burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog schrijft Omrop Fryslân.
In de Rijksbegroting wordt gerefereerd aan de containerramp met de MSC Zoe, die in 2019 maar liefst 342 containers op de Noordzee verloor. Daarnaast kan hebben ook meer recente ongelukken met containerschepen bij het Wad laten zien dat de transportveiligheid moet worden verbeterd. Het ministerie zet daarom in 2023 door met de verplichting van een elektrische ‘inclinometer’, oftewel een slingerhoekmeter. Dit apparaat waarschuwt als een containerschip te scheef komt te liggen, waardoor het gevaar ontstaat containers te verliezen.
Vorig jaar hebben de Internationale Scheepvaartkamer en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders in samenwerking met Nederland, Duitsland en Frankrijk er al bij de Internationale Maritieme Organisatie op aangespoord om nieuwe containerschepen verplicht uit te rusten met zo’n slingerhoekmeter.
Het heeft met de stabiliteit van een schip te maken, zegt burgemeester Van Gent. Zij is blij met het doorzetten, verklaarde ze tegen NPO Radio 1. “De meter geeft een alarm af als je echt een te grote helling krijgt, zodat je ook op tijd kunt corrigeren. Je schijnt dat nog wel te kunnen.”
De ramp met de MSC Zoe zorgde op de stranden van Schiermonnikoog voor een ravage, zegt Van Gent. Er wordt nog steeds rommel gevonden, al is het meeste al wel opgeruimd.
Route-advies en vastzetten
Ze wijst er wel op dat er volgens haar ook aan de voorkant maatregelen genomen moeten worden. “Het is belangrijk hoe de containers worden geladen, hoe ze gesjord en vastgezet worden. En wil je met zo’n enorm groot containerschip bij bijzonder slecht weer scheepvaartroutes bij de Waddeneilanden bevaren? Hoe zinvol is dat, kun je afvragen.”
Ook daarin komt het ministerie tegemoet. Met Duitsland en Denemarken wordt verder gewerkt aan een aanpassing van de scheepvaartroutes, met adviezen voor containerschepen. Van Gent heeft het al vaak gezegd, maar is er niet minder duidelijk om: “Elke euro telt in deze business, want de marges zijn krap en de risico’s worden best groot genomen. Nu komt er bij slecht weer een dringend advies van de Kustwacht om een route niet te gebruiken, maar ik heb altijd gezegd dat een dwingend advies veel beter zou zijn.”