Binnen de locaties van Noorderbreedte zijn de afgelopen tijd vier bewoners overleden aan het coronavirus, zo liet de organisatie afgelopen week weten. Streekomroep RTV NOF vroeg naar de situatie in Meckama State in Kollum.
Twee afdelingen in quarantaine
Op de locatie in Kollum zijn er nu een aantal bewoners die positief getest zijn op het coronavirus (COVID-19). Daarnaast is er een groep bewoners die klachten hebben en getest worden. Zodra een bewoner of cliënt van Noorderbreedte symptomen vertoont van het coronavirus, wordt diegene direct in quarantaine geplaatst.
In dit geval betekent dat dat er, uit voorzorg, twee afdelingen in Meckama State in quarantaine zijn. De bewoners worden verzorgd in hun eigen appartement/kamer door een kleine groep medewerkers. Deze medewerkers worden niet op de andere afdelingen ingezet om verdere verspreiding tegen te gaan.
Onrust in dorp
Bij RTV NOF kwamen de afgelopen week diverse meldingen binnen van verontruste Kollumers over de situatie in het dorp en het gevaar van besmetting voor de omgeving. Ook is er twijfel over het aantal mensen wat in Meckama daadwerkelijk zou zijn overleden aan het coronavirus.
Een woordvoerder van Noorderbreedte laat weten: ‘We zijn graag zo open en transparant mogelijk. Omdat deze situatie zeer ingrijpend is voor de bewoners, hun naasten en de medewerkers beschermen wij hen door geen uitspraken te doen over specifieke aantallen en overleden bewoners. Wij laten hun privacy, vooral in deze moeilijke tijd, zwaarder wegen.’
Extra inzet op welzijn
Medewerkers die in aanraking zijn geweest met positief geteste bewoners worden, indien zij klachten hebben, getest op het coronavirus. Wanneer zij positief getest worden gaan zij in thuisisolatie. Medewerkers die de bewoners verzorgen die het coronavirus hebben maken, volgens protocol, gebruik van de voorgeschreven beschermingsmiddelen. Er zijn op dit moment voldoende beschermende middelen om volgens de protocollen de besmette bewoners te verzorgen.
Medewerkers zetten zich maximaal in om verspreiding te voorkomen en zorgen dat, onder de omstandigheden, elke dag een waardevolle dag is voor de bewoners. Zo hebben bijvoorbeeld alle teams meerdere tablets ontvangen om met naasten te kunnen beeldbellen. En er is door de inzet van extra medewerkers nog meer tijd om met bewoners een kopje koffie te drinken, de ontvangen kaartjes te lezen of te ondersteunen bij het beeldbellen. Zodat bewoners via die weg contact kunnen hebben met hun familie.