DOKKUM – De campagne #danmoattejohjirnetwêze van Topregio.nl overtreft de verwachtingen met meer dan drie miljoen bereikte personen binnen een maand. De campagne, bestaande uit een video en negen videoportretten, belicht de unieke kenmerken van Noordoost Fryslân.
De campagne is ontwikkeld in opdracht van Agenda Netwerk Noordoost (ANNO). Dit is het regionale samenwerkingsverband tussen gemeenten Dantumadiel, Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel en kost €69.279,96 exclusief btw. Burgemeesters prijzen de campagne als een ‘best kept secret’, maar er zijn ook kritische geluiden, omdat het aantal volgers en views op Facebook en YouTube relatief laag is.
Op 4 oktober stelde RTV NOF aan de ANNO gemeenten al vragen over het bereik van de campagne, daarop kwamen op 12 oktober antwoorden. De daarop volgende aanvullende vragen zijn deze week beantwoord. De tussentijdse onafhankelijke meting van het bereik toont vooral aandacht vanuit landelijke media, voornamelijk print en radio. Slechts 3,7% van het potentiële bereik komt van sociale media.
Bedenker en producent van de campagne #danmoattejohjirnetwêze is Sipke Jan Bousema, die zelf woont en werkt in Wyns. “We hebben bijvoorbeeld een artikel in de Trouw en Leeuwarder Courant gehad en NPO Radio 2 & 5 gehaald dan scoor je al een enorm bereik, de campagne loopt bovendien nog, ik ben ervan overtuigd dat ook de sociale media de komende tijd nog een vlucht zal nemen”, zegt hij optimistisch.
De ANNO gemeenten laten tot slot weten dat rond 10 november een finale meting en uitwerking van de effecten van de Topregio.nl campagne wordt verwacht.
RTV NOF maakte bij de aftrap van de campagne onderstaande reportage