Er is een nieuwe toeristische inspiratiekaart verkrijgbaar voor de regio’s de Friese Wouden, Fries Waddenland, de Friese Meren en Midden Friesland. De kaart geeft informatie over de toeristische trekkers in het gebied zoals musea, culturele bezienswaardigheden, jaarlijks terugkerende evenementen en uitjes met kinderen. Bovendien wordt er ook praktische informatie weergegeven op de kaart, zoals de locaties van de VVV/ TIP kantoren, aanlegsteigers en jachthavens. De kaart vertelt het verhaal van de regio en de informatie wordt op een speelse en verleidelijke manier weergegeven. Op de achterkant van de kaart staat achtergrond informatie over het gebied, ook wordt er verwezen naar wandel-, fiets- en vaarkaarten.
De kaart verleidt de bezoeker tot het ondernemen van activiteiten en het aanbod van de omgeving te ontdekken. Voor toeristische informatiepunten en ondernemers is de kaart bedoeld als gratis weg gever voor hun gasten. De toeristische inspiratiekaart is een hulpmiddel ten bate van de gastvrijheid! De kaart is ontwikkeld door Tourist Info Fryslân in samenwerking met communicatiebureau Ziesa. Het idee is ontstaan na aanleiding van een soortelijke kaart van Dwaande, het regiomarketingplatform in Noordoost Fryslân. Deze kaart is eveneens te bestellen via het online bestelformulier.
Toeristische informatiepunten en ondernemers kunnen gratis een aantal (50) kaarten bestellen, hiervoor worden alleen verzendkosten berekend. De kaart heeft een handzaam formaat. Uitgevouwen is de kaart 61 cm breed en 42 cm hoog, de kaart is voorzien van een stevige voor- en achterkant. De kaarten zijn beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels en te bestellen via het online bestelformulier: http://ondernemen.touristinfofryslan.nl/producten/bestellen
De stichting Tourist Info Fryslân is op 31 december 2013 beëindigd. Een aantal activiteiten van deze stichting worden tot 1 april 2014 gecontinueerd, door een voormalig medewerker van deze organisatie onder de verantwoordelijkheid van VVV Leeuwarden. De distributie van de inspiratiekaarten valt ook onder deze werkzaamheden. Verwacht wordt dat er op één april een nieuwe provinciale marketingorganisatie opgericht is, die dan de taken van Tourist Info Fryslân weer zal voortzetten.