HOLWERT – De aankondiging dat Rederij Wagenborg wegens een ondiepe vaargeul minder wil gaan varen naar Ameland en Schiermonnikoog komt hard binnen bij de toeristische bedrijven op deze Waddeneilanden. Bij HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – heerst ook verbazing. Afgelopen week is uitvoerig overleg geweest met Rijkswaterstaat over het baggerwerk in de vaargeul naar Ameland, in die overleggen is het signaal afgegeven dat alles goed op orde is. Nu Rederij Wagenborg stelt dat dit niet het geval is, betekent het dat er snel een nadere analyse nodig is.
Regiomanager Jan Ybema van HISWA-RECRON: “Het kan en mag niet zo zijn dat er grote onduidelijkheid is en de ondernemers en toeristen hier mogelijk de dupe van worden.” Rijkswaterstaat stelt dat ze de vaargeul naar Ameland tot maximaal 60 meter breedte op diepte houdt. Ook lopen er nog proeven met Rijkswaterstaat en Wagenborg om gedurende de dag nog nauwkeuriger de vaargeuldiepte te bepalen. “Dit is nodig omdat verzanding van de vaargeulen op diverse plekken sneller dan in het verleden dichtslibben. Dat de rederij vaarveiligheid vooropstelt is logisch en daar staan we als HISWA-RECRON helemaal achter,” aldus Ybema.
Voor de komende decennia is het duidelijk dat er blijvend gebaggerd moet worden in het oostelijke deel van de Waddenzee. Volgens HISWA-RECRON is een voor de hand liggende oplossing om de de vaargeulen op een aantal kritische plekken een aantal meters te verbreden. Zo kunnen de veerboten elkaar gemakkelijker en veilig passeren. Ook adviseert HISWA-RECRON om onderzoeken naar de nautische kwaliteit van de vaargeulen tussen de Rederij en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de toekomst gezamenlijk te laten uitvoeren zodat onrust op beide eilanden die afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid voorkomen kan worden.