ALDTSERK – Op 28 mei installeerde Sylvia Dijkstra haar bijzondere conversatiekunstwerk Gezin te Gast in de entree van Galerie Bloemrijk Vertrouwen. Erwin van der Veen uit Sint Anne boeide iedereen met zijn waargebeurde verhaal over dit werk. Iedereen mag iets schrijven bij deze reizende installatie, het schrift reist mee met dit bezinningswerk.
Gerhild van Rooij
PRIMEUR
Galerie Bloemrijk Vertrouwen is de eerste locatie waar de interactieve reizende installatie-expositie Gezin te Gast getoond wordt. Het kunstwerk van Sylvia Dijkstra (1981) is vormgegeven in verschillende textiele technieken en materialen. De installatie bestaat uit Heitelân (mantel, stofapplicaties), Stropdassenjapon (gevlochten) en Onschuld (vilt, wol en borduurwerk) en sluit aan bij de actualiteit van het gebroken gezin in vrede of oorlog. Gezin te Gast is een interactief conversatie- en bezinningsstuk over de innerlijke vader en moeder en het innerlijk kind om herinneringen en wensen te delen over ervaringen in het gezin. Het werk staat tot 6 juli in GBV en zal daarna onder meer in Noord-Holland te gast zijn.
ERWIN VAN DER VEEN REDDE HET GEZIN
Erwin van der Veen is medewerker van onder meer Jeugdhulp Friesland en auteur. Hij vertelde zaterdag dat Het Gezin in 2014 in opdracht van Jeugdhulp Friesland in Leeuwarden is gecreëerd door Sylvia Dijkstra en jarenlang prominent stond opgesteld als bezinningsstuk naast een wandvullend tekstbord HET IS JOUW VERHAAL DAT ONS BEWEEGT. Het werk werd steeds meer een hoek ingeschoven, kwam later op kantoor te staan, daarna in de kantine en tenslotte in de kolfkamer om ten slotte bijna in de vuilstort te verdwijnen. Het werk was na een interne verbouwing overtollig. De kunstenaar was niet op de hoogte gesteld, maar gelukkig redde Erwin Het gezin net op tijd uit de bak van de wagen die het zou afvoeren.
GEZIN TE GAST & COMMUNITY-ART
Na de publicatie van Te zien in 167 over het stekje Het Houten Hemeltje (levend wilgenprieel) in Ferwert van Sylvia Dijkstra ontstond er contact tussen Erwin van der Veen, de kunstenaar en de galerie. Het Houten Hemeltje gaf de locatie betekenis en een markant rustpunt en was uitgevoerd met de plaatselijke bewoners. In aansluiting hierop bedacht de galerie het concept om de geredde installatie zo snel mogelijk als Gezin te Gast te laten reizen en interactiever te maken als aanjager om van gedachten te wisselen over al of niet gebroken gezinnen en een innerlijk gesprek.
REACTIES EN UITWISSELING
Vragen als: “Hoe gaat het echt met ons innerlijke kind? Moeten we zelf maar gehoor kunnen geven aan een kindsverlangen en ook onszelf toestemming geven om onze innerlijke moeder en vader het eens te laten zijn? Of, hebben we elkaar nodig om ons zo kwetsbaar te durven opstellen? kunnen nu persoonlijke antwoorden krijgen in het aan de installatie toegevoegde boek/schrift. Iedereen kan er een reactie inzetten over de betekenis van het gezin in zetten en de andere reacties lezen en zich daar misschien wel in herkennen. Het boek is deel van de installatie Gezin te Gast. De installatie staat in de entree omdat de exposities in de zaal ver vooruit gepland zijn mede door de pandemie. Voordeel is dat nu in alle beslotenheid gekeken kan worden.
GEZIN EN VERBINDING
In haar toelichting vertelde Sylvia zaterdag het volgende: “Het raakt me dat gezinnen uiteenvallen omdat er intern een gebroken gezin is ontstaan. Een onbalans in die drie-eenheid kan chronische pijn geven, zonder dat je weet waarom. Het innerlijk kind wordt niet optimaal ondersteund door de innerlijke moeder en vader. Volwassenen kunnen (on)bewust vervulling zoeken van kindsverlangen dat er niet (voldoende) mocht zijn en ongemerkt hun onmacht hierover projecteren op zichzelf, geliefden en hun kinderen. Met Gezin te gast in GBV treed ik na lange tijd weer naar buiten, nadat ik naast mijn baan me via een confronterend zelfonderzoek en een opleiding heb verdiept in de essentie van vrouw en kunstenaar zijn. Ik onderzocht eerder in het schilderen van realistische kinderportretten die in het moment hun emotie uiten al wat een mens drijft. Die pure behoeftes, verlangens, gedachten en emoties zijn de basis voor mijn objecten met verbindende kwaliteiten zoals Het Gezin, Gezin te Gast en stekje Het houten hemeltje. Die verbinding is essentieel in mijn beeldend werk en leven.”
AUTEUR EN FOTO’S Gerhild van Rooij, cultuurpublicist
1 Monteren mantel Heitelân in reizende installatie Gezin te Gast van Sylvia Dijkstra
2 Erwin van der Veen: Het gezin en Gezin te Gast van Sylvia Dijkstra, zaal GBV
3 Detail gevlochten Stropdassenjurk en Heitelân, Galerie Bloemrijk Vertrouwen, Aldtsjerk.
ZIEN: Gezin te Gast t/m 6 juli 2022 op do/vr/za, 14:00 tot 17:00 uur
in: Galerie Bloemrijk Vertrouwen GBV zaal voor cultuur
Van Sminiaweg 70, Aldtsjerk
Contact 058-2561176 | 06-25356418 of gbvexposities@gmail.com
facebook GalerieBloemrijkVertrouwen, website www.GBV-artgallery.nl
Zie ook: GBV Zaalexpositie Daydreams, Jenny Piso (zelfde periode)
Raamexpositie Groepsexpositie (24/7 bij licht t/m 30 juni)
TIP: Midzomerviering in Ferwert:
21 juni 19.30 uur, Het Houten Hemeltje, Molenlaan, Ferwert. Samen met bij het stekje betrokken mensen vertelt Sylvia Dijkstra over Het houten hemeltje en oude houten huisje aan de dijk. Gerhild van Rooij brengt haiku van Jan Loman over bomen en het wad. Opgave bij Galerie Bloemrijk Vertrouwen.