ALDTSJERK – Deel twee van het tweeluik Beestenboel staat t/m vrijdag 4 maart in de ramen aan Van Sminiaweg 70. De kunstwerken van deze vijfentwintigste raamexpositie zijn afkomstig uit de stock of de collectie van Galerie Bloemrijk Vertrouwen en zijn gemaakt in verschillende materialen, formaten, en technieken en vormen samen een realistische tot surrealistische beestenboel.
Gerhild van Rooij
COR FAFIANI
Cor Fafiani is een van de exposanten van de beide raamexposities Beestenboel I en II. De multidisciplinaire kunstenaar toont hier imaginaire dieren op keramieken schalen en borden en het onbestaanbare beest Dinky. Fafiani maakt bijna metafysische kunstwerken waarin hij met materiaal en kleur speelt zoals hij ook doet in ander werk. Naast ruimtelijk werk in keramiek en beelden in divers materialen maakt hij schilderijen, tekeningen en monumentale installaties. Werk in deze disciplines was eerder te zien in de zaal van Galerie Bloemrijk Vertrouwen en in door de galerie samengestelde exposities op locatie, bijvoorbeeld in de tuinen van Visio in Drenthe, de Grote Kerk in Alkmaar en in de expositie voor Aqua Lutra in Leeuwarden.
FILOSOFISCH
Zelf ziet Fafiani zijn werk niet als puur esthetisch, maar eerder “als een code waarmee hij zijn artistieke en filosofische ideeën kan uiten en naar het binnenste van het menselijke wezen en onze ontologische kern gist.” Zijn dieren in Beestenboel zijn speels, vol beweging, speels en tegelijk aards. De getoonde grote schaal uit de collectie van de galerie is een esthetische blikvanger. De afgebeelde dieren lijken elkaar speels en dartel achterna te zitten, maar voor Fafiani schuilt achter die natuurlijke wereld met fantastische dieren tegelijk de technologische en ethische wereld van genealogische manipulatie. In de woorden van Fafiani is het enige wat blijft de twijfel, het onopgeloste probleem van het bestaan.
MENS EN OMGEVING
Door de publiciteit in de media op het gebied van biotechnologie en DNA-onderzoek raakte Fafiani geïnteresseerd in genetische manipulatie, klonen en genen in het algemeen. Hij vindt inspiratie in deze ontwikkelingen en schept door vervormingen en fantasie een eigen werkelijkheid in schilderijen en beelden. Een tweede belangrijke drijfveer is de relatie tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving en in het bijzonder de almaar meer vervagende grens tussen werkelijkheid en fictie. Een van de kwaliteiten van de kunst van Fafiani en anderen voor wie deze inzichten en ontwikkelingen uitgangspunt voor hun werk zijn is dat hun kunst hun kunst vragen oproept over schijnzekerheden en niet losgezongen is van de realiteit die uit vele lagen bestaat.
SPECTRUM
De tentoonstelling Beestenboel II beweegt zich niet zo maar tussen uitersten, een prehistorische scarabee met hiërogliefen van Geri Graveland, een bronzen natuurgetrouwe hond van Adriana Nichting en de onmogelijke dieren die echt lijken van Cor Fafiani staan naast zeer poëtisch werk te zien van de Friese Manna Ori uit Japan, een perfect uitgevoerde origami kraanvogelfamilie die lijkt te zweven, gevouwen uit een combinatie van speciaal handgeschept en traditioneel gedecoreerd papier staan ze symbool voor vrede en geluk. Ook Manna Ori maakte werk dat aansluit bij de mens en zijn relatie met elkaar en de omgeving. De schoonheid en perfectie waarmee hij werkt zijn vergelijkbaar met de perfectie en esthetiek die Fafiani in zijn kunst hanteert. Beiden proberen grip te krijgen op de ontwikkelingen in de huidige tijd, die ten opzichte van andere tijden beïnvloed zijn door de verregaande technologische ontwikkelingen. De een grijpt terug op een rijke traditie als papierkunst en vouwwerk in overtreffende trap en de ander omarmt de ontwikkelingen die ongrijpbaar zijn en geeft deze vorm.
AUTEUR
Gerhild van Rooij, cultuurpublicist (Galerie Bloemrijk Vertrouwen)
FOTO’S
Gerhild van Rooij
1 Schaal met gladde rand, handgedraaid, handbeschilderd, Cor Fafiani doorsnee 43 cm
2 Dinky, keramiek, handgevomd, close up, Cor Fafiani, 19 cm lang
3 Dinky, keramiek, handgevomd, zijaanzicht, Cor Fafiani, 19 cm lang
4 Detail schaal, keramiek, handgedraaid en handbeschilderd, Cor Fafiani