ALDTSJERK – In de expositie Geometrie in Galerie Bloemrijk Vertrouwen zijn t/m 20 mei sjaals en lopers te zien van weefkunstenaar Japien Waskowsky. Volgens Corrie van Eijk uit Drachten, gerespecteerd weefster en lang verbonden aan het blad Weven, is Waskowsky ‘De keizerin van de kleur’. Haar kleurgebruik is uitzonderlijk, ook vaktechnisch.
Gerhild van Rooij
BEELDEND KUNSTENAAR
Beeldend kunstenaar Japien Waskowsky is een breed ontwikkelde vouw en dat is terug te vinden in haar oeuvre, waarvan nu lopers en sjaals te zien zijn in Âldtsjerk. In haar weefwerk verwijst ze in de vorm naar verschillende kunststromingen en ook naar verschillende culturen. Daarnaast speelt zij in haar weefsels onder meer met typografie. Haar artistieke weergaven van een naam, haiku of filosofische uitspraak zijn goed leesbaar of teruggebracht tot zeer gestileerde tekens. In ander werk verbeeldt ze haar liefde voor muziek en de piano in het bijzonder.
BIBLIOTHEEK
Alles wat haar inspireert vloeit samen in haar kleurrijke en verfijnde weefsels, sjaals, doeken, of wandobjecten. In Galerie Bloemrijk Vertrouwen zijn tientallen sjaals te zien. Het zijn stuk voor stuk unica kunstwerken. De sjaals kunnen gedragen worden als beeldbepalend accessoire, maar ze zijn liggend en hangend ook een prachtig object om naar te kijken. Japien Waskowsky is pas later gaan weven. Zij is haar loopbaan begonnen met werken in de bibliotheek in de stad Groningen. Op haar 26ste is ze daar gestopt. Ze kreeg kinderen en kon haar werk niet meer combineren met de zorg voor het gezin.
VERRIJKING
Eerder had Japien al twee jaar kunstgeschiedenis gevolgd, om meer verbanden te ontdekken in de beeldende kunst en zich nog verder te verdiepen in bepaalde werken en ontwikkelingen op dit gebied. Ze volgde ontwikkelingen op muziekgebied op de voet. Nadat ze in de bibliotheek de muziekafdeling kreeg toegewezen, besloot zij voor haar werk en voor haarzelf zich nog meer te verdiepen in achtergronden en ontwikkelingen binnen de muziek. De wereld van de muziek maakte altijd al deel uit van haar leven. Naast zelf spelen om zich uit te drukken was dat vooral muziek in je opnemen. In haar beeldende weefwerk drukt ze zich ook uit in een diverse ritmiek en speelt volumeverloop mee.
MUZIEK
Japien volgde in de periode 1977-1980 in haar woonplaats met veel plezier colleges musicologie en etnomusicologie bij Bertus van Lier (componist) aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Een diploma, of bul en titel ambieerde deze authentieke vrouw helemaal niet. Integendeel zelfs, blokken voor examens zou het plezier van het echt luisteren en leren wegnemen. Luisteren daar ging het om, het helemaal in je laten doordringen van wat die muziek te zeggen heeft en had. De kunstenaarweefster wilde alleen maar muziek van bepaalde componisten dieper kunnen doorgronden en verbindingen ontdekken tussen composities, en binnen bepaalde muziekstijlen. Ze wilde zich verdiepen in componisten, en de interpretaties van verschillende musici.
ORGEL
Dat verdiepen in muziek is gebleven, Japien luistert intens en met kennis van zaken, om zich mee te laten voeren op die muziek. Muziek is een abstractie, net als de kunst van Edu dat was en kunstwerken in diverse technieken van veel van de kunstenaars met wie ze bevriend was en is. Haar orgel in het grote huis in de Lewenburg, een buitenwijk in Groningen, had Japien meegenomen naar de woning aan het Damsterdiep. Toen ze vandaar verhuisde naar de woning waar ze samenwoont met haar partner Menno heeft ze afscheid moeten nemen van haar orgel. Haar atelier met de weefgetouwen en vele materialen is wel helemaal geïntegreerd in het huis met tuin aan de Petrus Campersingel. Ze weeft er verder aan haar lopers en sjaals.
TEKST, FOTO’S
Tekst en foto’s Gerhid van Rooij, curator Galerie Bloemrijk Vertrouwen, Âldtsjerk
1. Dubbelweefsel Japien Waskowsky, GBV
2. Sjaals zwartwit naam Japien Waskowsky, GBV
3. Japien, 2020 bij werk Jan Loman, Galerie Bloemrijk Vertrouwen
BRONNEN