SURHUISTERVEEN – Op 3 oktober werden de resultaten van het Koopstromenonderzoek Fryslân 2024 bekend gemaakt. Het winkelcentrum van Surhuisterveen blijkt de grote favoriet onder winkelend publiek in Fryslân. Met een 8,3 scoorde Surhuisterveen hoger dan alle andere winkelgebieden in de provincie. Donderdag werd deze uitkomst gevierd met een feestelijke lunch in lunchroom It Stee. Wethouder Harjan Bruining sprak hier lovende woorden over de ondernemers van Surhuisterveen. Abbe Borger, voorzitter van Vereniging Handel & Industrie Surhuisterveen kreeg het rapport en een symbolisch aandenken overhandigd.
“Wy binne grutsk op dit moaie winkelsintrum yn ús gemeente. Mei dizze prachtige skoare wurdt dúdlik dat de ynset fan ûndernimmers en belutsen ynwenners yn Surhústerfean net ûngemurken bliuwt. It is dúdlik te sjen dat elkenien gearwurket en stribbet nei in sa goed, moai en libbendich mooglik winkelsintrum. Wy binne ek grutsk dat we yn ús, yn ferhâlding lytse gemeente, mei in winkelgebiet as dat fan Surhústerfean net ûnderdogge foar gruttere kernen. We dogge it sels noch in bytsje better. It is moai dat klanten en ynwenners dat ek sa ûnderfine”, aldus de wethouder.
Het Koopstromenonderzoek is uitgevoerd onder willekeurig geselecteerde inwoners van Fryslân en de randgemeenten, doormiddel van een enquête. Inwoners werd gevraagd om punten te geven aan dertien verschillende aspecten van het winkelgebied waar zij het laatst inkopen hebben gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het aanbod van winkels, parkeergelegenheid, veiligheid, uitstraling en sfeer. Het onderzoek biedt overheden, ondernemers en vastgoedpartijen belangrijke informatie voor nieuwe plannen en beslissingen.
Surhuisterveen behaalde als winkelgebied dus de hoogste score van Fryslân, met een 8,3 als gemiddelde. Het scoorde hoger dan de grotere winkelgebieden van bijvoorbeeld Dokkum (8,1) Leeuwarden (7,7) en Sneek (7,7). Het centrum van Buitenpost scoorde met een 7,0 lager, maar maakte toch een opvallend positieve sprong ten opzichte van 2017. Toen scoorde het nog een 6,3. Op dit moment wordt het centrum van Buitenpost opnieuw ingericht, waarbij het uitgangspunt is dat het meer uitnodigt om te (ver)blijven. Dit sluit perfect aan bij de aanbeveling van het Koopstromenonderzoek: transformeer winkelgebieden van ‘Place to Buy’ naar ‘Place to Be’.