BUITENPOST – De 36 ondernemingen samengesteld uit havo 3 en vwo 3 leerlingen van het Lauwers College Buitenpost kunnen terugkijken op een zeer geslaagde ondernemersmarkt. Ook de aanvulling van mavo 2 met een fancy fair was een groot succes. Wekenlang hadden ze zich erop voorbereid en donderdagmiddag 25 april konden de leerlingen als ware ondernemers aan de slag met het verkopen van hun producten, diensten en spelletjes.
Het was een gezellige drukte en de producten, vooral veel etenswaren en drinken, maar ook sieraden, bloemen, kaarsen, zonnebrillen, stickers, zaadjes en nog veel meer vonden gretig aftrek. De broodjes hamburger waren niet aan te slepen! Menig ondernemer had al voor het einde van de middag een bordje “uitverkocht” op tafel staan. Op de fancy fair van mavo 2 konden kinderen zich laten schminken, een foto laten maken in een fotobooth, eendjes vangen, blikgooien en er was een rad van fortuin, door de leerlingen helemaal zelf in elkaar getimmerd.
Tijdens de economielessen in de voorafgaande weken hadden de leerlingen in groepen eigen bedrijfjes gerund. Alles moesten ze zelf bedenken. Wat gaan we verkopen? Hoe gaan we dat organiseren? Wat hebben we nodig? Welke prijs kunnen we vragen? Daarnaast gingen de leerlingen tijdens lessen Beeldende Vorming aan de slag met het maken van reclameposters. Zo ontwikkelden ze belangrijke (ondernemers)vaardigheden, zoals samenwerken, presenteren, doorzetten, kansen zien, betrouwbaarheid, creativiteit, flexibiliteit en commercieel denken. Deze zijn niet alleen belangrijk voor ondernemers, maar ook voor de werknemers van de toekomst.
De ondernemers vonden vooral het zelf maken van de stickers, het creatieve proces, erg leuk. Het verkopen, hoewel ze goede zaken deden, vonden ze toch wat minder leuk. Ze willen ook later beslist geen ondernemer worden. Manon, Grytsje, Rixt en Yvon vonden juist het verkopen leuker dan het maken van de producten. Zij verkochten zonnebrillen die ze versierd hadden met steentjes. Bezoekers van de markt mochten zelf ook zonnebrillen versieren, maar de klanten kochten ze toch liever kant en klaar. Het bedenken van een origineel idee is nog best lastig. Zo bleken er meerdere ondernemers zelfgemaakte wafels en zelfgemaakte chocolade te verkopen.
Ook in de keuken was het een concurrentiestrijd tussen twee hamburgerverkopers. Alle geïnterviewde ondernemers vonden het een leuk project en heel gezellige middag. Niemand was echter enthousiast over het verslag dat van het hele proces gemaakt moest worden. De winst die gemaakt is met de verkoop van de producten en de fancy fair gaat in zijn geheel naar het Ronald McDonald kinderfonds.