DE WESTEREEN – De effecten van het toepassen van staalslakken zijn schadelijker dan verwacht. Dat schrijft het Rijkinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een recent rapport.
Staalslakken – een restproduct van staalproductie – worden gebruikt in onder andere de wegenbouw. ‘Als staalslakken in contact komen met regen- of grondwater, komen er schadelijke stoffen uit die in dat water terechtkomen.’ zegt het RIVM. ‘Vrijwel alle denkbare zware metalen komen dan via dit “uitspoelwater” in de bodem of het oppervlaktewater terecht. Het uitspoelwater heeft ook een heel lage zuurgraad. Deze effecten zijn schadelijk voor het milieu.’
De hele lage zuurgraad verstoort chemische, biologische en ecologische processen in de bodem en het oppervlaktewater. Zandbodems zijn er het gevoeligst voor als de zuurgraad verandert, omdat zij deze verandering minder goed kunnen neutraliseren. Al deze milieueffecten kunnen tientallen jaren optreden. De wet- en regelgeving voor het grootschalig toepassen van staalslakken schiet dan ook ernstig tekort. Naar aanleiding van dit rapport van het RIVM heeft de Provinciale Statenfractie van GrienLinks op 21 april vragen gesteld aan de gedeputeerde.
In de Sintrale As is op drie plekken gebruik gemaakt van staalslakken. In 2017 en 2018 was er bij de Stroobosser Trekvaart (Noord 1) en Dwarsloane/De Falom (Noord 2) sprake van dat staalslakken in contact kwamen met water en hierdoor een verhoogde pH-waarde ontstond en uitstroom van zware metalen. Op een derde locatie in de weg (Noord 3) zijn tot nu toe geen problemen met de staalslakken geconstateerd.