LEEUWARDEN – Voor de grote sportclubs is het geen uitdaging om de juiste sponsor te vinden; de aanbiedingen zijn talrijk. De situatie is heel anders voor kleine amateurteams, die vaak niet het nodige kleingeld in kas hebben. Sponsors? Geen kans, want de interesse van investeerders ligt bij de grote teams. Daarom vechten de kleine teams dapper om toch een partner of twee te vinden. Verschillende opties komen in aanmerking, hoe creatiever hoe beter voor succes.
Hoewel veel grote sponsors vooral de bekende clubs steunen, zijn er ook mogelijkheden voor amateurteams. Het is de moeite waard om buiten de gebaande paden te denken. Een zeer interessante samenwerking ontstaat met gokaanbieders die niet alleen grote spelers sponsoren, maar zich ook richten op kleinere teams. De reden hiervoor is dat aanbieders van sportweddenschappen of een legaal online casino een vergelijkbare doelgroep hebben als sportevenementen. De toeschouwers zijn mensen met een verlangen naar avontuur, spanning en sensatie. De voorwaarde voor een succesvolle samenwerking is dat de club ook iets te bieden heeft, en dat is haalbaar.
Sponsors steunen sportclubs niet uit pure liefdadigheid. Er zitten altijd marketing bedoelingen achter zulke samenwerkingen. Het team moet daarom bedenken hoe het een aantrekkelijke reclamepartner voor de sponsor kan worden. Sociale netwerken spelen hierbij een belangrijke rol, omdat het bereik daar niet per se afhangt van hoe bekend het team is.
Misschien spelen er wel influencers in het team die voor meer zichtbaarheid van de club hebben gezorgd. Door een regelmatige aanwezigheid op Instagram, TikTok, Facebook en dergelijke biedt de kleine club zijn sponsors iets wat de moeite waard is – bereik! Daarom is het de moeite waard om de aanwezigheid van de club op de sociale netwerken te optimaliseren, zelfs nog voor de aanvraag en kandidatuur als partner.
Vooral Instagram heeft zich de afgelopen jaren gevestigd. De doelgroep is breed en het aantal volgers is nu hoger dan op Facebook. Door middel van regelmatige verhalen, vertellingen en foto’s krijgt de sponsor een reden waarom hij zijn geld in de club zou moeten investeren. Goed om te weten: Het mediabereik van de grote spelers zorgt voor reclamesucces voor sponsors. Dat ontbreekt bij de kleintjes. Een goed gerund TikTok-kanaal trekt echter veel voetbalfans aan, ongeacht hoe succesvol het team is.
Als het geld in de sport vloeit, hoeft het team zich geen zorgen meer te maken over het management van de club. Maar meteen naar de sterren reiken is riskant, want sponsors houden graag hun portemonnee gesloten. Een goed alternatief is sponsoring in natura, omdat de club daar ook van profiteert. Als bij voetbal shirts, ballen, schoenen en andere uitrusting met het logo van de sponsor worden gedoneerd, dalen de kosten voor het team. Dit creëert een win-winsituatie en als de campagne succesvol is, volgt er aan het eind een sponsoring in geld.
Bierbrouwerijen, gigantische online casino’s, automerken – het zijn allemaal bekende sponsors uit de voetbalwereld. Bij elke wedstrijd van de grote teams hangen de borden vol met zulke reclames, miljoenen toeschouwers zien ze. Als zo’n grote sponsor in een regionale club zou investeren, zou hij geen enkele meerwaarde hebben. Met een beetje geluk kijken er 100 of 200 mensen naar de wedstrijd en een fractie van hen let op de reclame. Een miljoenenbedrijf heeft dit soort aandacht niet nodig. Als het toch investeert, is dat een prestigekwestie. De sponsor kan beweren dat hij kleine clubs steunt en zo sportactiviteiten bevordert.
Veel waarschijnlijker is een samenwerking tussen een kleine club en een kleine sponsor. Veel ondernemers associëren hun thuis met speciale waarden. De lokale middenstand identificeert zich sterker met de kleine voetbalclub en is daarom eerder bereid om een deel van zijn geld hier te investeren. Het kan zijn dat een verheerlijkte perceptie of zelfs idealisme hier een rol speelt. Deze emotionaliteit kan echter leiden tot een goede reclamedeal. Voor de sponsor is er een dubbel voordeel. Enerzijds heeft hij het gevoel dat hij zijn thuisland actief promoot en de sport versterkt. Anderzijds spreekt hij precies de juiste doelgroep aan, want regionale sportclubs worden vooral bekeken door mensen uit de omgeving. Zij zijn van nature meer geïnteresseerd in lokale sponsors en zouden in de toekomst klanten kunnen worden.
Als het kleine regionale team wacht tot de sponsor persoonlijk aanklopt, is het een hopeloze onderneming. Hoe kleiner het team, hoe groter de behoefte aan initiatief. Het loont om een commissie binnen het team te vormen om te proberen financieel sterke supporters te vinden. Er zijn misschien contacten binnen het team waarvan het bestuur tot nu toe niet op de hoogte was. Als een van de spelers bereik heeft in de sociale netwerken, is het belangrijk om hier gebruik van te maken. Een goede presentatie van de eigen club speelt ook een belangrijke rol.
De al genoemde sociale netwerken zijn een waardevolle component, maar regelmatige activiteiten op locatie zijn een andere. Als er bijvoorbeeld op regelmatige tijdstippen open dagen worden gehouden of als de club mensen uitnodigt om trainingen te komen proberen, zorgt dit voor meer fluctuatie en heeft de sponsor een groter bereik. Voordat de aanvraag voor een investeerder wordt verstuurd, moet er een vaste contactpersoon worden gekozen. Zo weet de sponsor met wie hij informatie kan uitwisselen en wie hem van informatie kan voorzien. Het is aan te raden om te kiezen voor een representatief, zelfverzekerd persoon met sterke onderhandelingsvaardigheden die gepassioneerd is over de club. Deze kwaliteiten helpen om met hart en ziel voor de investeerder te vechten en de voordelen van het eigen kleine team overtuigend te presenteren.
De kleine sportclub mag een blik van jaloezie werpen op de grote clubs die zich nooit zorgen hoeven te maken over hun financiën. Maar dan moet je wel actief zijn en vechten, want de bereidheid om te investeren komt niet vanzelf. Er zijn sponsors die graag kleine teams steunen. Alleen al de gokindustrie is een van de grote bronnen van hoop voor veel clubs en verenigingen. Om succesvol te zijn in het vinden van sponsors is het niet genoeg om willekeurige e-mails te versturen. Als club moet je eerst bedenken wat je de sponsor kunt bieden en hem dan actief benaderen.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.