LEEUWARDEN – Sokken! We dragen ze allemaal. Ze houden je voeten warm en geven je voeten een gezellige uitstraling als je zonder schoenen rondloopt thuis. Leuke sokken vallen op en je hebt ze toch nodig. Geen wonder dat veel goede doelen (denk aan de Alzheimer socks, Held op Sokken en de sokken van het WNF) sokken gebruiken als middel om fondsen te werven. Diverse winkelketens maken sokken met hun beeldmerk erop, zoals HEMA met de tompouce- en rookworstsokken. Ongemerkt is deze beenmode een belangrijk element geworden voor marketing en promotie. Dus waarom zou jij geen sokken bedrukken voor je evenement, winkel of merk?
Sokken lijken misschien een ongebruikelijke keuze om te bedrukken als zijnde promotiemateriaal of souvenir van een evenement. Toch is het goed om deze vorm van beenmode te overwegen, omdat het een unieke kans biedt om je merk op een speelse manier te presenteren. Sokken zijn een zeer traditioneel cadeau (je weet wel: SOS, sokken, overhemd, stropdas) voor mannen, maar ook vrouwen vinden het leuk om gekke sokken te dragen. Pennen en notitieblokken zijn leuk, maar sokken brengen sneller een lach op het gezicht.
Je kan ervoor kiezen om sokken met je logo te verkopen. Zo kun je bij een festival bijvoorbeeld sokken met de naam of logo van het festival verkopen. Deze zullen zeker zeer geliefd zijn. Aan de andere kant kun je sokken laten bedrukken als relatiegeschenk. Leuk om in een goodie bag te doen, met bijvoorbeeld voetverzorging erbij. Hoe verrast zal men zijn om een paar sokken in het tasje te vinden? Of je er voor kiest om sokken te verkopen of als relatiegeschenk weg te geven, het zal iedereen altijd helpen herinneren aan de vrolijke kant van jouw bedrijf.
Sokken zijn dus eigenlijk een soort wandelende reclameborden. Als je klanten of zakenrelaties je sokken dragen, zetten ze letterlijk een stap vooruit in de herkenbaarheid van je evenement of merk. Subtiel en effectief. Daarnaast bieden sokken de kans om de persoonlijkheid van je bedrijf naar voren te brengen. En dat kun je op verschillende manieren doen. Met kleurrijke ontwerpen bijvoorbeeld, of juist met grappige quotes, je logo of een subtiel borduurwerkje.
Als je overtuigd bent om sokken te kiezen als promotiemateriaal, dan rest er eigenlijk nog één taak: welke wil je? Er zijn namelijk verschillende sokken om uit te kiezen. Start bij het soort sokken. Zo kun je kiezen voor onzichtbare sokjes, sneakersokken, enkelsokjes, normale sokken en hoge kousen. En wat dacht je van babysokjes en sokken voor kinderen? De normale sokken worden overigens het meest gekozen, maar enkelsokken of hoge sokken vormen een mooi canvas voor je opdruk. Vervolgens heb je de keuze uit verschillende materialen. Veel gekozen is de elastaan/katoen mix, waar de meeste sokken van worden gemaakt. Je kan ook voor katoenen sokken gaan. Deze zijn ideaal als sportsokken en hebben een duurzaam karakter. Het meest milieuvriendelijk zijn sokken gemaakt van bamboe. Wil je sokken geheel laten bedrukken, dan kies je voor elastaan/katoen of bamboe. Op katoen kun je mooie, subtiele borduursels laten plaatsen.
Nadat je de juiste kleuren hebt uitgekozen, passend bij je evenement of huisstijl (je kan hier zelfs kleuren voor aandragen), ga je natuurlijk bedenken wat er precies op de sok moet komen te staan. Er is van alles mogelijk. Kies je voor borduren dan is het niet mogelijk om de hele sok te voorzien van afbeeldingen. Meestal laat je aan een kant bij het boord een subtiel figuurtje borduren. Dit kan aan beide kanten of alleen aan de buitenkant, waardoor je automatisch een rechter- en linkersok creëert. Je kan er ook voor kiezen om logo’s en afbeeldingen in te laten weven. Hierdoor integreer je de afbeeldingen in de kleur van de sok en wordt het een mooi geheel. De goedkoopste methode is het laten bedrukken van de sokken. Vooral wanneer je afbeelding veel fijne details bevat, is dit een goede optie.
Ga je de sokken gebruiken ter promotie van een evenement, voor de sportploeg, ter verkoop in een winkel of relatiegeschenk? Je kan deze altijd combineren met ander promotiemateriaal van promoboer.nl. Wat dacht je bijvoorbeeld van een klein rugtasje waar de sokken in gaan of een opvouwbaar tasje in clubkleuren? Zo breng je je merk telkens weer onder de aandacht, met alle goede herinneringen aan bijvoorbeeld het evenement erbij. Sokken zijn een subtiele, maar effectieve manier om je merk in het dagelijks leven van mensen te integreren. En zeg nu zelf, wie vergeet een bedrijf dat hen warme voeten en een glimlach bezorgt?
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.