NOARDEAST-FRYSLÂN – In januari startte politiek partij Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N), het S!Nformatie-punt. Een speciaal ombudsteam om inwoners te helpen met ingewikkelde overheidsbrieven. Het team is drie maanden onderweg en de eerste hulp is al geboden.
S!N startte dit meldpunt omdat de partij merkt dat sommige inwoners bepaalde brieven ongeopend laten. Dat er behoefte aan is blijkt wel uit het aantal binnengekomen meldingen. Het kernteam verwerkte de afgelopen tijd vragen van acht verschillende melders.
Wat moet ik met deze brief?
Wat doe ik met de toeslagen? Wat moet ik met deze brief? Wat staat er in deze brief? Is een greep uit de vragen die binnenkwam. Het S!Nformatiepunt hielp de indieners met het invullen van de documenten of verwees mensen door richting de juiste organisatie. “Het is vooral een laagdrempelig initiatief, zodat mensen ons benaderen. Zie het maar als een soort wegenwacht. Wij helpen de mensen op weg,” zo zegt Bart Bakker, één van de initiatiefnemers.
Duidelijk en dichtbij
Ook fractievoorzitter Sjoerd Keizer is tevreden met het verloop tot nu toe. “Iedere vraag is er natuurlijk een te veel,” verklaart hij. “Maar we gaan er voor dat als mensen vragen hebben, ze weten dat ze gemakkelijk bij ons aan kunnen kloppen en netjes op weg geholpen worden. Wij zijn een sociale partij, dat laten we zien in de gemeenteraad en in het beleid, maar ook op deze manier. Gewoon in de praktijk, duidelijk en dichtbij.”
De signalen die S!N krijgt, zenden ze ook door op gemeentelijk niveau. Zo hoopt de partij een steentje bij te dragen in het vereenvoudigen van overheidscommunicatie. Heb je een brief gekregen die je niet begrijpt of waarvan je niet weet wat je er mee moet doen? Neem dan contact op met het S!Nformatiepunt! Dat kan via bellen, (spraakberichtjes via) whatsapp, of via de mail. Het S!Nformatiepunt is te bereiken via 06 27 47 66 09 of sinformatie@sin.frl