Kooklessen zijn populair bij brugklassers. Na afloop van de les is het immers smullen. Deze week stonden gebakken aardappeltjes op het menu. ‘Ik leer ze hoe ze verantwoord een maaltijd kunnen koken’ zegt docent verzorging Jacob de Jong van de Vakschool.
Na de theorie schuifelen 19 leerlingen uit 1C wat onwennig rond de grote kookeilanden in het lokaal, annex restaurantkeuken. Alles komt voorbij. Hoeveel aardappelen heeft een mens nodig? Verschillen tussen geschild en ongeschild. Wat zijn de eigenschappen van verschillende soorten aardappelen?
Zout, olijfolie, margarine en het nut van emulgatoren. Na de theorie begint het echte werk. ‘Wees voorzichtig met je vingers. Als je wilt trouwen en je mist je ringvinger is dat lastig’ zegt De Jong. Na het schillen moeten de aardappelen worden gesneden en gekookt. ‘Denk er om: aardappelen hoeven geen zwemles!’, aldus leermeester De Jong.
Als ze zelf aan de slag gaan is snel duidelijk wie wel eens eerder aardappelen heeft geschild. Een jongen heeft er moeite mee. ‘Het is de eerste keer dat ik dat doe’. ‘O, dan ben jij zeker iemand die denkt dat vrouwen voor het eten moeten zorgen’ reageert een meisje. De jongen valt stil; hij heeft al zijn aandacht nodig voor het schillen….
Terwijl sommige leerlingen de aardappelen al aan de kook hebben staan anderen nog te schillen. Als alles netjes wordt opgeruimd controleren twee ‘chefs’ hun klasmaatjes. Als alles tiptop is gaat de klas aan de maaltijd. Heerlijke gebakken aardappelen, uiteraard met mayonaise, waar de kookprinsen en prinsesjes van 1C een figuurtje in hebben gemaakt.
‘Handig, nu weet ik hoe je lekkere gebakken aardappelen krijgt. Dat wil ik thuis ook proberen’, aldus een jongen. Een meisje wil in het weekeinde ook thuis aan de slag. ‘Ik wil ons gezin verrassen. Fantastisch dit soort lessen!, ik ben blij dat ik op deze school zit!’ aldus de keukenprinses.