Op het Kleindiep is het Skûtsje Stêd Dockum donderdag rond 17:00 uur officieel gedoopt door de heer Kor van der Werf, de nog enige in leven zijnde zoon van de oorspronkelijke schipper. Ook de verdere naasten van de schipper, familie Van der Werf, waren aanwezig bij de plechtigheid.
Het skûtsje wordt na twee wedstrijdseizoenen pas gedoopt omdat het bestuur van Skûtsje Stêd Dockum eerst wilde wachten tot het haar originele naam terugkreeg: Ebenhaëzer. Tevens werd er een boekje gepresenteerd over het schip. Het geheel werd feestelijk omlijst door muziek van het Shantykoor ‘De Admiraliteitssjongers’. Nog het hele weekend is het Skûtsje toegankelijk voor publiek. Vorig jaar werd bekend dat Stêd Dockum een origineel Dokkumer skûtsje is. Het schip werd aan het begin van de vorige eeuw gebouwd tegenover het Westerbolwerk. Die ontdekking was ook een ‘boppeslach’ voor de familie Van der Werf. Zij waren de eigenaar van het skûtsje, maar dachten dat het gezonken was en niet meer bestond. De familie maakte een boekje over het ontstaan van het skûtsje, dat bij de doop werd gepresenteerd.
Donderdagmiddag stond ook nog een hele andere activiteit op het programma. Op het Harddraverspark werd een NH90 gevechtshelikopter gedemonstreerd en deze trok veel publiek. De Koninklijke Luchtmacht zal vrijdagmiddag tevens een groet brengen aan de Admiraliteitsdagen in Dokkum. Aan het begin van de middag vlogen enkele F16’s ook al even over de binnenstad, voor een verkenning. Op vrijdag 6 september zal om 13.55 uur de officiële groet gebracht worden aan de Admiraliteitsdagen.
De NH90 is in de eerste plaats een maritieme (gevechts)helikopter die kan opereren vanaf patrouilleschepen en luchtverdedigings- en commandofregatten. Defensie gebruikt het toestel ook als transporthelikopter boven land of vanaf bijvoorbeeld vanaf de amfibische transportschepen en het nieuwe Joint logistic Support Ship Karel Doorman. Bijvoorbeeld voor het afzetten van special forces, zoals boarding teams.
De NH90 is ontstaan uit het idee om een gezamenlijke NAVO-helikopter te ontwikkelen. Vier bedrijven en zes landen waren betrokken bij de ontwikkeling: Agusta uit Italië, Eurocopter Frankrijk, Eurocopter en Stork Fokker uit Nederland. In 2001 voegde Portugal zich bij het project en in 2006 België. De helikopter weegt 11.000 kilo en kan een maximum snelheid bereiken van 260 kilometer per uur. Vrijdagmiddag vanaf 13:00 uur volgt opnieuw een demonstratie van het grote gevaarte vanaf het Harddraverspark.
De Admiraliteitsdagen zijn van 6 t/m 9 september. RTV NOF doet het hele weekend live verslag via radio, televisie, website en sociale media.