AMELAND – De situatie met de Fremantle Highway is nog stabiel, vertelt Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat donderdagochtend tegen Omrop Fryslân. “We zullen de ontwikkelingen vandaag nauwlettend in de gaten moeten houden en naar bevind van zaken moeten handelen.” Het onder controle krijgen van de brand kan echter nog dagen duren, maar heel precies kan dat niet gezegd worden. “We hopen dat de brand binnen een aantal dagen toch onder controle is en dat ‘ie dan naar een veiligere plek kan.”
Veiligheid en milieu
Het gaat om een complexe brand, zegt De Feijter. Doordat het schip, met elektrische auto ‘s, in lichterlaaie staat, is het moeilijk om het vuur uit te krijgen. “Helemaal om dat veilig en zonder schade voor het milieu te doen.” Juist daar zit het probleem: Rijkswaterstaat hoopt een milieuramp te voorkomen. Die kansberekening is lastig te maken. We hopen het niet, maar we houden wel rekening met dat scenario.”
Olie is de grootste zorg
“Onze grootste zorgt is dat er olie uit het schip stroomt. Daarom liggen er ook van Rijkswaterstaat oliebestrijdingsschepen om het ergste af te vangen, zodat het niet naar de eilanden drijft”, legt De Feijter uit. “Overigheid is het zo dat als het schip nu zinkt, de scenario’s aangeven dat het niet naar de Waddeneilanden stroomt.” Rijkswaterstaat begrijpt de grote zorgen op de eilanden. “Het is een situatie die je niet een-twee-drie onder controle hebt”, zegt De Feijter. “Er kan altijd een ramp gebeuren, maar we zijn hier wel door verrast. Het is een scenario dat je niet zomaar verzint.” De hoop is dat het schip uiteindelijk versleept kan worden. “De bedoeling is, zoals het er nu uitziet, dat het schip naar het noorden van de vaarroute zou gaan. Daarna is het nog afwachten of het schip naar een haven zou kunnen en naar welke.”
Kustwacht
De sleepboot Hunter heeft nog de noodverbinding met de Fremantle Highway. De brand aan boord is nog gaande. In de buurt van de Fremantle Highway zijn meerdere schepen aanwezig. Daar aan boord zijn ook specialisten van het bergingsbedrijf. Later in de ochtend gaat weer het kustwachtvliegtuig vliegen om het schip en de situatie in de gaten te houden. Het vrachtschip voer onder Panamese vlag, maar de eigenaar is het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha. Het bedrijf heeft laten weten mee te werken met de Nederlandse autoriteiten. De Indiase ambassade staat in contact met de gewonden en met de familie van het bemanningslid dat overleden is.
‘Bijna duizend auto’s meer aan boord van vrachtschip’