KOLLUM – Veel belangstelling bij de presentatie. Ter land, ter zee of in de lucht; het is Settingweek Technologie & Toepassing en wiskunde op !mpulse Kollum De afgelopen week was het op !mpulse Kollum, school van OSG Piter Jelles, weer Settingweek voor leerjaar 1&2. Dat betekent dat de leerlingen gezamenlijk weer vol passie aan de slag mochten met een grote creatieve, uit dagend een opdracht.
Vier keer per jaar organiseren we een Settingweek op !mpulse Kollum. Alle leerlingen van leerjaar 1 en 2 werken dan samen in groepen aan een onderwerp rondom thema’s, die binnen de leergebieden aan de orde komen. Van maandag 16 januari tot en met vrijdag 20 januari zijn de leerlingen van leerjaar 1 en 2 tijdens de tweede Setting van dit schooljaar aan het werk met een creatieve en uitdagende opdracht rondom het praktijk vak technologie & toepassing in combinatie met het vak wiskunde.
Setting betekent: onderzoeksvragen, doelen en een hypothese opstellen, een planning maken, overleggen, organiseren, samenwerken, inspiratieworkshops volgen of op excursie gaan, de kas beheren, onderzoek doen – in en buiten de school – aan verslaglegging doen, evalueren, bijstellen, reflecteren en uiteindelijk het eindresultaat presenteren aan je medeleerlingen, je ouders/verzorgers en andere belangstellenden.
In deze Setting krijgen de leerlingen de opdracht om een (miniatuur)voer- vaar- of vliegtuig te ontwerpen die wordt aangedreven door een zonnecel. Maandag kregen de leerlingen een gastles van Groen Leven over de historie en werking van zonnepanelen en de diverse toepassingen hiervan. Dinsdag volgden andere workshops, één over techniek, één over kasbeheer en één over gericht feedback geven aan elkaar.
Naast het ontwikkelen van flink wat vaardigheden en het inzetten van vele skills, zijn er natuurlijk ook inhoudelijke leerdoelen verbonden aan deze Setting. Zo kwamen de leerlingen van alles te weten over verschillende vormen van hedendaagse techniek en leerden ze deze zelf toe te passen. Daarnaast werd er nauwgezet gerekend en met ingewikkelde formules gewerkt, waardoor het vak wiskunde in de praktijk tot leven kwam. Ook leerden de leerlingen werken met de technische ontwerpcyclus; een cyclisch proces waarbij een ontwerp wordt bedacht, getest en bijgesteld.
De Setting werd vrijdag 20 januari afgesloten met een presentatie van het proces en de eindproducten. Tijdens de Setting presentaties namende leerlingen hun publiek mee in het proces van de Setting en presenteerden zij hun eindproduct. De presentaties werden afgesloten met een heuse wedstrijd!
Welk voer- of vaartuig is zo deskundig ontworpen dat het de hoogste snelheid kan ontwikkelen?
Voor meer informatie: www.piterjelles.nl/impulsekollum/