KOOTSTERTILLE – De directie van scheepswerf de Tille heeft donderdag het faillissement aangevraagd. De 85 werknemers zijn ook op de hoogte gebracht. Volgens de directie heeft het bedrijf ruim een jaar lang onder de kostprijs moeten werken en daardoor grote verliezen gedraaid.
CNV-vakbondsman Meijerman denkt dat het bedrijf mogelijk kan doorstarten met jachtbouwer Amos, of dat het zich moet richten op de coastermarkt.
De Noord-Nederlandse scheepsbouw verkeert in zwaar weer. Men heeft last van goedkopere scheepswerven uit Oost-Europa en dumppraktijken van met name Zuid-Koreaanse werven, die veel overheidssteun krijgen. Eerder dit jaar ging Bijlsma Warten al failliet.
Ook het afschaffen van de zogenaamde Scheeps-CV-regeling heeft bijgedragen aan de malaise. Onder die regeling was het voor particulieren fiscaal interessant om te investeren in een exploitatiemaatschappij van een schip. Door het afschaffen van het scheeps-CV worden er nu veel minder schepen gebouwd.
De meeste scheepsbouwers kunnen alleen overleven door de casco’s in Oost-Europa te laten bouwen en alleen de afbouw in Nederland te laten gebeuren.
De jachtbouw in Noord-Nederland loopt nog wel goed. Vermogende particulieren laten toch wel schepen bouwen, economische neergang of niet. Nu echter steeds meer grote scheepsbouwers zich op deze niche gaan richten, zal ook ongetwijfeld voor deze tak van scheepsbouw het perspectief slechter worden.