In opdracht van de gemeente Kollumerland c.a. is Aannemingsbedrijf Witteveen uit Surhuisterveen na de bouwvak begonnen met het vervangen van een gedeelte van de riolering in de Tochmalaan, Kriekepitte en Nobel te Kollum.
Door de bouw van de Meckamabrêge was Kollum Noord alleen bereikbaar via de Kriekepitte en de aan- en afvoer van materialen voor de brug moest via de Tochmalaan. Om deze reden moeten de werkzaamheden aan de brug en de riolering achter elkaar worden uitgevoerd.
Werkzaamheden Tochmalaan
Periode: van maandag 22 augustus tot en met vrijdag 30 september 2016 vinden de rioleringswerkzaamheden plaats in de Tochmalaan tussen de Cantecleer en de Kriekepitte.
Omleiding: tijdens deze werkzaamheden is de Tochmalaan ter hoogte van de Tsjerk Hiddesstraat afgesloten voor alle doorgaand verkeer. Het verkeer wordt verzocht om dan nog steeds gebruik te maken van de bestaande omleidingsroutes om en door Kollum die voor de bouw van de Meckamabrêge ook werden gehanteerd.
Werkzaamheden Kriekepitte en Nobel
Periode: van maandag 3 oktober tot en met vrijdag16 december 2016 vinden de rioleringswerkzaamheden plaats in de Kriekepitte en de Nobel.
Omleiding: tijdens deze werkzaamheden zijn de Kriekepitte (tussen de Tochmalaan en de Bruneel/Firapeel) en de Nobel (tussen de Cuwaard en de Cantaard) afgesloten voor al het doorgaand verkeer. Het verkeer van en naar Kollum Noord wordt verzocht via de nieuwe Meckamabrêge en de Cantecleer te rijden.
Andere plek riolering
De bestaande riolering ligt in bermen en trottoirs. Om bomen te besparen en geen kabels en leidingen te beschadigen, die ook op deze plekken aanwezig zijn, wordt de oude riolering dichtgeschuimd. De nieuwe riolering komt in het midden van de weg te liggen. De verkeershinder in Kollum wordt hierdoor nog een aantal maanden langer. Om de werkzaamheden goed en veilig te laten verlopen, worden de bovenstaande weggedeeltes geheel of gedeeltelijk voor al het doorgaand verkeer afgesloten.
Het verkeer wordt dan via andere wegen omgeleid. Dit wordt met borden aangegeven. Geprobeerd wordt de overlast tot een minimum te beperken. Afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden worden de stremmingen en de bijbehorende omleidingsroutes zoveel eerder als mogelijk en zoveel later als nodig opgeheven.