Noordoost Fryslân krijgt een mobiliteitscentrale per 1 augustus 2017. Deze zorgt ervoor dat het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer, maar ook het kleinschalig openbaar vervoer (de Opstapper) beter op elkaar afgestemd worden.
Zo kunnen inwoners in Noordoost Fryslân ook in de toekomst mobiel blijven. Winkels, huisartsen en scholen raken meer verspreid en inwoners worden ouder. De vraag naar vervoer neemt daardoor toe. Door meer regie op het vervoer zorgt de regio voor leefbaarheid door bereikbaarheid.
Werkwijze voor de toekomst
De komst van een mobiliteitscentrale in Noordoost Fryslân betekent dat de regie op het vervoer en het daadwerkelijk rijden van de ritten, van elkaar wordt gescheiden. Er komt een private mobiliteitscentrale die de ritten plant en toedeelt, los van de vervoerders. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor regionale ondernemers in het vervoer. De mobiliteitscentrale start met het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer op 1 augustus 2017.
Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december 2017, haakt ook de Opstapper hierbij aan. De gemeenten en provincie werken voor een efficiënte aansturing samen in een mobiliteitsbureau. Dit is de opdrachtgever voor de mobiliteitscentrale en de vervoerders. Met deze nieuwe werkwijze kan de regio flexibeler inspelen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen. “Sa binne wy mei it ferfier yn de regio ree foar de takomst. Ik bin grutsk dat wy dit mei-inoar yn Noardeast organisearje”, aldus wethouder Pytsje de Graaf, bestuurlijk trekker namens de regio.
Efficiënt vervoer: leefbaarheid door bereikbaarheid
Het gaat nu vooral om een betere organisatie van het vervoer in de regio. De inwoners zullen hier niet direct iets van merken. De eisen om gebruik te kunnen maken van het leerlingenvervoer of Wmo-vervoer veranderen niet door de komst van de mobiliteitscentrale. Het doel is het efficiënter regelen van het vervoer. Gedeputeerde Johannes Kramer: “Noardeast Fryslân moat in leefbare regio bliuwe troch goede berikberens en wer’t dat nedich is sille wy boargers stypje by harren mobiliteit”.
Vervolgstappen
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten in Noordoost Fryslân en Gedeputeerde Staten hebben op 19 april jl. besloten tot de realisatie van een mobiliteitscentrale. Dit is één van de opgaven uit de Agenda Netwerk Noordoost 2016-2020. Er wordt nu gestart met de voorbereiding. Als eerste wordt de mobiliteitscentrale aanbesteed. Dit zal rond de zomer zijn. Daarna is eind dit jaar de aanbesteding van het vervoer aan de beurt. Verder moet het mobiliteitsbureau vorm krijgen en de samenwerking juridisch geregeld worden.