“Red De Sionsberg” is blij met de komst van de “Beter Dichtbij Polis”, van de nieuwe zorgverzekeraar van 42 streekziekenhuizen, waaronder vier Friese ziekenhuizen. Door onder andere het beleid van “De Friesland”, wat nu uiteindelijk door een fusie een merknaam geworden is van verzekeraar Achmea, komen vooral de kleinere ziekenhuizen in moeilijkheden. Hierdoor verdwijnt goede zorg uit de buurt. Niet de klant geeft aan naar welk ziekenhuis hij wil, maar de verzekeraar bepaalt dat. Voor De Sionsberg in Dokkum is dit beleid goed voelbaar gezien het grote aantal ontslagen vanwege de nu nog lopende reorganisatie.
Naast een lagere premie lijkt de nieuwe verzekeraar van de ziekenhuizen een bijzonder goede service te geven. De klanten kunnen bovendien overal terecht.
“Red De Sionsberg” verwacht dan ook dat door deze ontwikkeling de monopolie positie van “De Friesland”, die onterecht gebruik maakt het positieve imago van Fryslân, aangetast kan worden, zodat marktwerking ontstaat zoals deze bedoeld is.
“Red De Sionsberg” hoopt dat bedrijven, gemeenten, zorginstellingen en wie verder dan ook, een goede afweging zal maken bij de keuze van de zorgverzekeraar, in het belang van de klant, de patiënt en dus goede zorg in de buurt. De verwachting is dat De Sionsberg, maar ook andere regionale ziekenhuizen, mede hierdoor weer een betere toekomst tegemoet zullen gaan.