Het treinverkeer heeft in toenemende mate last van mensen die onbevoegd langs het spoor lopen. Dagelijks veroorzaken deze spoorlopers gemiddeld 3 uur vertraging. In 2011 bedroeg het aantal meldingen van spoorlopers 2.689. In 2010 waren dit er nog 2.486. Dit is een stijging van 8 procent. ProRail start deze week een landelijke advertentiecampagne waarin wordt gewezen op de gevaren en gevolgen van spoorlopen. De boete die opsporingsambtenaren van ProRail uitdelen aan spoorlopers is verhoogd van 100 naar 120 euro.
Langs het spoor lopen of spelen is levensgevaarlijk en daarom streng verboden. Spoorlopers kunnen door langsrazende treinen gegrepen worden. Daarnaast zorgt het dagelijks ook voor vertragingen. Machinisten schrikken als zij onverwachts iemand langs het spoor zien lopen. Zij maken hier standaard een melding van bij de Verkeersleiding van ProRail. Die geeft alle machinisten op dat traject een waarschuwing dat ze langzamer moeten gaan rijden om een aanrijding te voorkomen. Hierdoor lopen alle treinen op het traject vertraging op. Nu de lente is aangebroken is spoorbeheerder ProRail extra alert. Met mooi weer stijgt het aantal spoorlopers. ProRail waarschuwt vakantiegangers via VVV kantoren en recreatiebedrijven, zoals campings en kampeerboerderijen die vlakbij een spoorweg liggen. Controleurs van ProRail surveilleren vaker langs de spoorbaan.
ProRail investeert veel in het voorkomen van spoorlopen. We maken het spoor zo ontoegankelijk mogelijk. We plaatsen hekken en sluiten de baan zoveel mogelijk af. Ook plaatsen we camera’s of werken we met schrikverlichting. Bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) van ProRail surveilleren dagelijks langs de baan en geven voorlichting op scholen of bij overwegen. Deze maatregelen kunnen niet altijd voorkomen dat mensen onbevoegd het spoor betreden. Het Nederlandse spoor is uitgestrekt (7000km), een open systeem en moet altijd toegankelijk blijven voor hulpdiensten en voor onderhoud. Daarom wijst ProRail met een campagne ook op het gevaar van spoorlopen. In 2010 waren er vijf aanrijdingen met spoorlopers, waarbij twee doden en twee zwaargevonden vielen. In 2011 waren er geen slachtoffers. In 2012 is er tot nu toe één dodelijk slachtoffer te betreuren door spoorlopen.