Spoorwegbeheerder ProRail wil het aantal zelfdodingen de komende vier jaar met vijf procent terugbrengen. Vorig jaar vonden er tweehonderd suïcides plaats op het spoor. Dit is het hoogste aantal in jaren en twaalf procent van het totaal aantal zelfdodingen in Nederland.
In omringende landen ligt het aantal suïcides op het spoor lager. In Duitsland en Zweden ligt dit rond de zes procent en in Engeland is dit 2,8 procent. Het aantal zelfdodingen steeg volgens het CBS van 1435 in 2008, naar 1525 vorig jaar. Het gaat om 1064 mannen en 461 vrouwen. ProRail wil eerst bestaande gegevens bundelen om te zien of eerdere maatregelen succes hebben gehad. Zo kan bijvoorbeeld bekeken worden of bestaande hekwerken effect hebben op suïcidecijfers.
Bij een pilot rond een ggz-instelling in Eindhoven uit 2005 werden stevige metalen hekken langs het spoor geplaatst en werd de spoorwegovergang vervangen door een viaduct. Ook werden bomen en struiken verwijderd, zodat mensen zich daar niet kunnen verstoppen. Het aantal zelfdodingen in de buurt nam af, maar op andere plekken was er een toename. ProRail wil de precieze effecten van de maatregelen in nieuwe pilots toetsen. Dan wordt mogelijk een proef gedaan met schriklichten en praatpalen. Ook moeten reizigers meer alert gemaakt worden op verwarde mensen. ProRail schat dat ongeveer de helft van de zelfdodingen op het spoor gepleegd wordt door mensen die in behandeling zijn.
Naast het leed dat de zelfdodingen op het spoor bij nabestaanden, maar ook bij conducteurs en machinisten veroorzaakt, leidt dit tot grote verstoringen van het treinverkeer. Jaarlijks is het oponthoud in totaal drie weken, doordat een baanvak na een zelfdoding gemiddeld 145 minuten gestremd is.