BUITENPOST/KOLLUM – De T&T-challenge waarop leerlingen van een drietal middelbare scholen uit Noordoost-Friesland zich de afgelopen maanden hebben gestort, heeft in talrijke opzichten mooie resultaten opgeleverd. ,,De link met het bedrijfsleven zorgt voor heel veel meer dan een fraai werkstuk alleen.” Die mooie creaties waren er volop, woensdagmiddag in het Lauwers College in Buitenpost. Vmbo-t/mavo-leerlingen van deze school, Piter Jelles !mpulse Kollum en Aeres Buitenpost presenteerden er in kleine groepjes trots hun prototypes, maquettes, schetsen en ideeën rond de opdrachten die ze van een viertal ondernemingen/organisaties uit de regio hadden gekregen.
In oktober waren de tweede- en derdeklassers te gast bij OPNIEUW! in Buitenpost, de gemeente Noardeast-Fryslân, LauwersReclame en Bouwgroep Dijkstra Draisma – alle drie gevestigd in Dokkum. De bezoeken waren de aftrap van een challenge voor het toekomstige praktijkgerichte vak Technologie & Toepassing (T&T), dat één van de ontwikkellijnen is binnen het project Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland (STO-NOF).
Bij deze bedrijfsbezoeken kregen de leerlingen een opdracht. Het ontwerpen van een klein kantoorartikel van PET-vilt vormde bij OPNIEUW! de challenge. De gemeente Noardeast-Fryslân vroeg om een ontwerp en inrichting van de nieuwe scholencampus aan de Parklaan in Dokkum. LauwersReclame daagde scholieren uit om een reclameplan voor een bedrijf te maken en bij Dijkstra Draisma stond het ontwerpen en bouwen van een tiny house op de rol. Met welke klus ze aan de slag wilden, mochten de leerlingen zelf kiezen. Bij de eindpresentatie in Buitenpost was T&T-projectcoördinator Jorrit Dijk complimenteus over wat de scholieren hebben gepresteerd. ,,Er zijn écht hele leuke dingen gemaakt en iedereen doet het op een andere manier. Wel was het pittig voor de leerlingen; voor sommigen was het een extra opdracht buiten de reguliere lessen om. Deze leerlingen kozen echter zelf voor deelname aan de challenge, wat aantoont dat deze leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn.”
Leerlingen willen graag betekenisvol leren, weet Dijk. Dat kan met een levensechte opdracht van een bedrijf, instelling of organisatie, aldus de coördinator over het belang van de verbinding met het arbeidsveld. ,,De leerlingen willen geen fictieve opdracht. Ze willen graag wat opleveren en presenteren aan een opdrachtgever, die hier in sommige gevallen ook echt wat aan heeft of mee kan.” Op de route naar het eindproduct moeten er door de scholieren de nodige tegenslagen worden overwonnen, stelt Dijk. ,,Dat proces is minstens zo interessant; daarbij leren ze ontdekkenderwijs heel veel. Dat is het allermooiste. En je ziet dat elke leerling andere talenten heeft, wat tot uiting komt in de taakverdeling. Dat is ook het leuke van dit soort opdrachten.”
Hobbels waren er zeker, zo beaamde een groep meisjes dat zich bezighield met het ontwerpen van een off-grid tiny house. ,,Soms was het moeilijk omdat iets niet wou.” Toch werkten ze met groot genoegen aan de challenge. ,,Het is héél leuk om praktisch bezig te zijn. Je leert er heel veel over en je leert samenwerken.” De vier opdrachten werden door in totaal vijftien groepjes leerlingen uitgevoerd. Per categorie was er voor een winnaar een prijs. Daarnaast kregen de scholieren een certificaat en een presentje meer naar huis. Eén van de aanwezige ondernemers keek met een goed gevoel terug op de challenge. ,,Het is over het algemeen heel knap wat ze gemaakt en bedacht hebben. De leerlingen worden toch maar even in het diepe gegooid”, sprak hij zijn waardering uit. ,,Het is voor ons als bedrijven in de omgeving heel belangrijk om contact met de scholen te hebben. Want daar komt toch ons toekomstig personeel vandaan.”