KOLLUM/DAMWALD – De gemeente Noardeast-Fryslân blijft een beperkt aantal diensten verlenen aan Dantumadiel. Na goed onderling overleg en op verzoek van de gemeente Dantumadiel wil Noardeast-Fryslân op een beperkt aantal gebieden diensten blijven verlenen aan Dantumadiel na 1 januari 2024.
Het gaat om de taken Functionaris Gegegevensbescherming (FG), garage, afvalinzameling, salarisadministratie, belastingen/WOZ en basisregistraties. De lopende Centrumregeling waarbij Noardeast-Fryslân alle ambtelijke diensten aan Dantumadiel levert stopt wel per 1 januari 2024. Voor de genoemde gebieden worden dienstverleningsovereenkomsten opgesteld.
Het gaat hierbij om ongeveer 8-10 medewerkers (op een nu nog gezamenlijk totaal van 650). Beide gemeenten werken ook al succesvol samen op andere terreinen, zoals de sociale werkvoorziening Dokwurk en ANNO. Bovendien wil Noardeast-Fryslân een goede partner blijven voor buurgemeente Dantumadiel. Na positieve besluitvorming in de raad van Noardeast-Fryslân worden de taken op de genoemde gebieden ook na 1 januari 2024 uitgevoerd voor Dantumadiel.
De Centrumregeling wordt per 1 januari 2024 beëindigd. Daarom is er een plan nodig met duidelijke afspraken en spelregels voor deze opheffing. Een onafhankelijke partij (Deloitte) is aangesteld om dit zogenaamde opheffingsplan op te stellen. Het opheffingsplan is op 20 december 2022 aangeboden aan de beide colleges en is daarna ook toegelicht aan de OR, de medewerkers en (binnenkort) de beide gemeenteraden.
Het opheffingsplan bevat alle uitgangspunten, spelregels en afspraken voor de opheffing inclusief verdeling van middelen en kosten, dit tot op gedetailleerd niveau. De beide gemeenten zullen zich bij de opheffing en ontvlechting houden aan deze set van afspraken en kunnen daar dus op terugvallen. De gemeenten mogen (alleen) met gezamenlijke instemming afspraken maken die uitstijgen boven het opheffingsplan.
Het opheffingsplan bevat diverse onderdelen
• Algemene uitgangspunten en spelregels en afspraken over de besluitvorming en communicatie;
• Een serie van inhoudelijke onderwerpen en specifieke ontvlechtingsafspraken voor ieder onderwerp. Dit betreft onder andere huisvesting, tractiemiddelen, contracten en ICT;
• Personeel en basisafspraken daarover;
• Een doorkijk en verdeling van de kosten van de opheffing;
• Een overzicht van belangrijke actiepunten voor 2023 in het kader van de opheffing van de Centrumregeling.
Er is een aantal belangrijke aandachtspunten voor de opheffing
1. Voor de verdeling van bezittingen en doorlopende kosten is een verdeelsleutel bepaald. Voor de verdeling van de gezamenlijke bezittingen geldt een verdeelsleutel die is gebaseerd op wijze van kostenverdeling binnen de begroting 2023 van de Centrumregeling: 73,44% wordt toegewezen aan de gemeente Noardeast-Fryslân en 26,56% aan de gemeente Dantumadiel. Doorlopende kosten worden maximaal 5 jaar nog op basis van deze sleutel onderling verdeeld, voor kosten die samenhangen met personeel geldt een termijn van drie jaar. De kosten van de opheffing zelf (bijvoorbeeld inhuur van projectmanagers) worden verdeeld op basis van 50%-50% omdat beide gemeente ieder afzonderlijk hebben besloten tot opheffing waardoor niet sprake is van uittreding door één van de beide gemeenten.
2. Voor het personeel geldt overgang van onderneming. Het primaire uitgangspunt is dat sprake is van “overgang van onderneming”, waarbij medewerkers die ‘toebehoren’ aan de gemeente Dantumadiel van rechtswege overgaan naar de gemeente Dantumadiel met behoud van arbeidsvoorwaarden.
3. Voor ICT zal een apart opheffingsplan moeten worden opgesteld. Voor wat betreft ICT zal de gemeente Dantumadiel eerst een eigen IT-organisatie moeten inrichten alvorens gegevens en andere IT-onderdelen kunnen worden gescheiden en overgedragen. Daarnaast is de voorkeur van de gemeente Dantumadiel om op IT-gebied samen te gaan werken met het Shared Service Centrum Leeuwarden. Omdat die samenwerkingsvorm nog niet volledig duidelijk is zal er nog een apart IT- ontvlechtingsplan moeten worden opgesteld in het eerste kwartaal van 2023. Het opheffingsplan bevat een aantal actiepunten voor de toekomst. Het actieplan heeft met name betrekking op het opstellen van een liquidatiebalans, de toekomstige positionering van de rekenkamercommissie, de scheiding van het dynamische archief, de processen rondom het personeel en de besluitvorming rondom ICT.