LEEUWARDEN – Bedrijven die hun producten of diensten vooral slijten aan klanten in de buurt, adverteerden vroeger voornamelijk offline. Denk aan flyers en advertenties in de lokale krant en op reclamezuilen. Daarnaast was een advertentie in de lokale Gouden Gids ook vaak vast onderdeel van de reclamestrategie. Met de komst van internet zijn er talloze manieren van adverteren bijgekomen. Onder meer digitale nieuwsbrieven en social media worden ingezet om de online zichtbaarheid te vergroten. Maar hoe val je als bedrijf in zoekmachines nog op tussen al die andere links?
Omdat internet zo omvangrijk is geworden, zijn zoekmachines onontbeerlijk. Google is hierbij nog altijd de toonaangevende leider. Wil je bovenaan de zoekresultaten komen als mensen specifiek zoeken naar een bedrijf in een van de gemeenten Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Achtkarspelen of Tytsjerksteradiel? Dan helpt het zeker om SEO- en SEA-campagnes op te zetten met daarin de geografische locatie van het bedrijf.
Daarnaast kun je als bedrijf ook tegenwoordig niet zonder een vermelding in de Gouden Gids. Maar dat kan toch helemaal niet meer, hoor je denken. De Gouden Gids bestaat toch allang niet meer? Het klopt dat er geen dik boek meer jaarlijks wordt uitgebracht. Maar de Gouden Gids bestaat wel nog in een digitale vorm, als onderdeel van online marketingbureau Youvia. Met de hulp van een team met ervaren specialisten zorg je ervoor dat klanten bij jou in de buurt online je bedrijf gemakkelijk en snel kunnen vinden.
Een bedrijfspagina maken of claimen bij de online Gouden Gids heeft diverse voordelen.
Decennialang lag de nadruk bij veel bedrijven op groei en internationalisering. De laatste jaren is er echter een tegenbeweging op komst. Klanten vinden het weer fijner om dichtbij huis producten of diensten te kunnen afnemen, en een gezicht te hebben bij degene die ze verkoopt. Daarnaast is duurzaamheid ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Onder meer een gratis vermelding in de Gouden Gids draagt bij aan een betere online zichtbaarheid bij lokale klanten.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.