WADDEN – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volgt de meeste aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) na de containerramp met de MSC Zoe op. Er blijft wel ruimte voor verbetering, schrijft de OvV.
Zo kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat meer doen met de speciale beschermde status van het Wad dan ze zelf zegt: de onderzoeksraad wijst erop dat er volgens de International Maritime Organisation (IMO) van de Verenigde Naties ruimte is om veel verregaande maatregelen te treffen dan wat er volgens het ministerie mogelijk is.
Dan gaat het om beperkingen, aanbevolen routes of verkeersbegeleiding. Volgens de OvV kan het ministerie zijn inzet daarop nog versterken bij de IMO.
Naar die verkeersbegeleiding loopt ook nog een onderzoek van het ministerie. Eerder heeft het ministerie wel laten weten de hulp van Denemarken en Duitsland nodig te hebben voor strengere regels en dat zij zo ver niet willen gaan.
Kustwacht
Bovendien is er formeel nog niets geregeld als het gaat om extra capaciteit en geld voor de Kustwacht om containerschepen te begeleiden boven de Waddenzee. Dat moet nu moet nog met de bestaande capaciteit gebeuren.
Voordat daar een besluit over valt, wacht het ministerie nog op een onderzoek van de invloed van zogeheten ‘groen water’ op feederschepen: een kleiner soort schepen dat de containers vervoert.
In ieder geval duurt het lang voordat zaken internationaal beter zijn geregeld, maar op de meeste punten volgt het ministerie de aanbevelingen dus op.