Donderdag 2 januari 2014, werd de traditionele nieuwjaarsreceptie in de gemeente Kollumerland weer druk bezocht door alle inwoners en verdere belangstellenden. Na afloop van het officiële gedeelte opende burgemeester Bearn Bilker de expositie van de kunstenares Rita Bakhuijsen uit Warfstermolen. Na deze opening bood het informele gedeelte van de avond ruimte om andere inwoners te ontmoeten, onder het genot van een hapje en een drankje en het nieuwe jaar op een gezellige manier in te luiden.
Kunstenares Rita Bakhuijsen is in 1950 geboren in Amsterdam. Pas in 2003 is ze met haar opleiding begonnen aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Daarna heeft ze de vijfjarige vakopleiding aan de Kunstacademie Leiden/Haarlem gevolgd. Rita Bakhuijsen maakt olieverfschilderijen. Haar onderwerpen zijn mensen, dieren en landschappen. Sinds december 2012 woont ze in Warfstermolen. Hier heeft ze een eigen atelier, Atelier ’t Huys van Bakhuysen. De gemeente Kollumerland c.a. heeft vele goede kunstenaars en daar zijn we trots op. Om daar uiting aan te geven wordt het gemeentehuis beschikbaar gesteld voor exposities. Het is traditie dat tijdens de nieuwjaarsreceptie een nieuwe expositie wordt geopend.
De expositie is te bezichtigen van 2 januari tot en met 14 februari 2014, tijdens de openingsuren van het gemeentehuis (op werkdagen van 09.00 – 12.00 uur). Het gemeentehuis is ’s middags gesloten, maar u kunt wel de expositie bezichtigen op maandag tot en met donderdag van 13.00 – 16.00 uur. Op woensdag kan dit tot 19.30 uur. Om 20.00 uur begon burgemeester Bearn Bilker zijn nieuwjaarstoespraak waarin onder andere toegelicht werd wat de doelstellingen voor de gemeente voor 2014 zijn. Na de toespraak was er een muzikaal intermezzo van Jan van Groningen uit Oudwoude. Samen met zijn accordeonist Aant Westra vertolkte Jan van Groningen liedjes van de Groningse zanger Ede Staal. Ook Douwe Keegstra, vice-voorzitter van de gemeenteraad, hield een toespraak. Voor een komische noot werd gezorgd door het Kollumer cabaretduo Jasper (Jan Meester) en Lutske (Els Hoekstra). Zij kijken met een knipoog naar de politiek van Kollumerland en gaven hun eigenzinnige commentaar.
Toespraak 2 januari 2014 om 20 uur gemeentehuis Kollum
Dames en Heren, leden van de raad, leden van het college van B & W, en vooral u als onze gasten. Van harte welkom. Onze nieuwjaarsrecepties zijn altijd een feest. Er is sprake van een goede en vriendschappelijke stemming, er is sprake van elkaar ontmoeten, zo in het begin van het nieuwe jaar en vooral; we wisselen zaken, over elkaar, ons leven, ons wel en wee, ons werk en over de gemeente. Dat is waardevol en ook voor ons als gemeentebestuurders een hoogtepunt om u allen te treffen. We gaan 2014 in. Een belangwekkend jaar, dat is nu al zeker. We hebben 2013 achter ons gelaten, ook zeker een historisch jaar. Niet alleen meteorologisch gezien was het jaar opvallend, er was sprake van enkele historische gebeurtenissen, zoals een nieuwe veelbelovende paus, de troonwisseling, 200 jaar koninkrijk en het overlijden van een voorbeeld voor ons allen, Nelson Mandela. De wereld heeft altijd behoefte aan lichtende en leidende voorbeelden, zij zijn absoluut nodig om op het juiste moment de juiste duw te geven in een nieuwe en allesomvattende richting. De politiek en het openbaar bestuur, de nationale leiders en wereldleiders, zouden zich meer moeten laten inspireren door zulke grootheden, die vaak boven zichzelf uitstijgen en als verzoenende en vredebrengende voorbodes door de wereld gaan. Er zijn genoeg van zulke bijna bovenmenselijke grootheden in de historie, maar Mandela was er zeker één van. 2013 en 2014.
Bij mij komt dan steevast de vergelijking met 1913-1914 naar voren. 1913 was een redelijk optimistisch jaar, waarin trouwens ook heel veel gebeurde, veel conflicten in Europa, zelfs een oorlog op de Balkan, maar toch, alles was in beweging en bovendien: het Vredespaleis werd geopend. En over Vrede werd intensief gesproken. Dan 1914, in augustus barstte de Eerste Wereldoorlog uit, en de wereld kreeg een oorlogsdrama te zien zoals nooit tevoren. We zullen er dit jaar nog wel aan herinnerd worden. Achteraf gezien kun je zeggen: hoe is het mogelijk, dat mensen zo optimistisch waren, en ook zo enthousiast die oorlog in gingen. Er zijn veel conclusies en leringen te trekken uit deze diep ingrijpende allesomvattende strijd. De grootste conclusie is wel, dat je altijd leiders nodig hebt die boven dit alles uit weten te stijgen en de weg wijzen en niet alleen op micro niveau van het ene moment naar het andere hollen. Een andere waarschuwing vanuit die gebeurtenissen van honderd jaar geleden is, dat er niet op nationale en nationalistische koers gevaren kan worden, dat is al nooit verstandig geweest, maar zeker de moderne geschiedenis heeft ons geleerd dat het funest is. Momenteel laat Den Haag zich van de zwakke kant zien, met een zich afzetten tegen Europa en andere naties, wanneer dat zo uitkomt. Voor een internationaal handelsland als Nederland is dat so wie so al een slechte politiek, maar voor steeds meer mensen en voor komende generaties zijn grenzen niet belangrijk, is de economie en vooral communicatie niet lokaal, maar globaal en is Europa voor ons een feit.
De brandweer is per 1 januari opgegaan in de Veiligheidsregio Fryslân. Onze brandweer in Kollum was al sinds 2005 in Brandweer N.O. Fryslân. Dat beviel goed. U mag best weten dat we met deze laatste stap, groot opgeschaald in Fries verband, niet zo gelukkig zijn. Zonder dat Kollumerland er extra voor terug krijgt, wordt een forse aanslag op extra budget van ons gevraagd. Dat wordt op jaarbasis vanaf 2018 wel zo’n 150.000 euro extra. Nu wordt wel gesteld dat we als Kollumerland al die jaren dat geld op zichzelf verkregen via de gemeentelijke uitkering, maar dat is zeer betrekkelijk. Onze brandweer was technisch en qua operationaliteit en manschappen op orde, en waarom zouden we dan meer moeten betalen? Dat staat los van de budgetten. Maar dit zijn maatregelen die vanuit Den Haag, vooral van de minister van BZK bedacht en door de Kamer goedgekeurd zijn. Ik zal er verder niet veel over zeggen, in elk geval blijft de burgemeester lokaal hoofd van de brandweer en ik zal daar ook nauwlettend op toezien, in die zin, dat we niet overruled willen worden door maatregelen van hogerhand waar je als burgemeester dan toch verantwoordelijk voor zou zijn. Ook wil ik bij dezen onze brandweer bedanken, die meer dan 180 jaar onze eigen brandweer was. Natuurlijk blijft de brandweerploeg een lokale blusgroep, dat kan ook niet anders. En ik wil ook een directe lijn onderhouden, maar de directe zeggenschap zijn we kwijt, die ligt nu bij het bestuur van de veiligheidsregio. We zullen afwachten of de voordelen opwegen tegen de nadelen. In ieder geval: mensen van de brandweer bedankt! Er gaan per 1 januari enkele tarieven en accijnzen omhoog, we krijgen geen post meer op maandag en de AOW leeftijd is nu 65 jaar en twee maanden.
En dan natuurlijk de drie D’s, de drie decentralisaties en de samenhang daartussen. We zijn er volop mee bezig als gemeenten. Ook wat dat betreft doen we dat met de drie gemeenten waar we innig mee samenwerken: Dantumadiel, Dongeradeel en Ferwerderadiel én met Ameland en Schiermonnikoog. Alleen zouden we dat nooit kunnen. Het gaat om een giga operatie. Het gaat om de decentralisatie van de AWBZ, de decentralisatie van de jeugdzorg en de uitvoering van de Participatiewet; dat gaat dan weer over de Wet Werk en Bijstand, de voormalige Wajong en de Wet Sociale Werkvoorziening. Het raamwerk dat door de gemeenten is opgesteld, moest voor 1 januari klaar zijn, dat is in de raadsvergadering van 12 december jl gelukt. En de hele operatie gaat in per 1 januari 2015. Maar….tegelijk is er sprake van een forse bezuiniging, waarvan wij niet weten wat het directe effect op onze eigen begroting is. We hebben wel ruwweg een inschatting voor onszelf, maar nog niet een concreet bedrag. Landelijk wordt er voor 1,8 miljard op de Participatiewet bezuinigd, op de jeugdzorg 450 miljoen en op de AWBZ structureel 1,7 miljard. Dat komt allemaal op het bordje van de gemeenten terecht. En uiteraard vinden we dat de mensen uit de doelgroepen die het aangaat daar niet de dupe van mogen worden. Maar als je dat zegt, weet je al dat door die rijksmaatregelen een tekort ontstaat, en de vraag dient zich aan: moeten gemeenten dat dan zelf ophoesten, of zeggen ze: dit is het budget wat we van het rijk ontvangen en daar doen we het voor en meer geld hebben we niet. Dat wordt nog een dilemma. Toch wil ik vermelden, dat er beslist wel voordelen zijn als de maatschappelijke professionals bij het uitvoeren van verschillende regelingen straks intensiever samenwerken, sterker nog: dat er veel meer vanuit één diagnose en aanpak geredeneerd wordt, dan kan de cliënt door een persoon worden begeleid, en niet door én gemeente, én zorginstelling, of wie nog meer, dus daarin zit beslist winst.
Gemeenten kunnen die kansen oppakken en ook als het om de Sociale Werkvoorziening gaat, kunnen mensen beter worden ingezet, om via allerlei dwarsverbanden mensen aan werk te helpen en een tegenprestatie te vragen voor hun uitkering. Dus op zich positief, maar wél zorgen over het geld dat er mee gemoeid is. Nu ik het toch over financiën heb, laat ik daar nu maar even goed op doorgaan. Daar zijn absoluut de meeste zorgen over. Onze gemeente, net als vele vele andere, zit in zwaar weer. Met moeite hebben we de begroting van 2014 vast kunnen stellen, met hier en daar wat bezuinigingen met verhoging OZB en met het niet opvullen van vacatures. In de loop van de afgelopen jaren hebben we nogal wat vacatures niet opgevuld, en dat is voelbaar, maar het was helaas nodig. Wij zijn als college van burgemeester en wethouders nu al bezig, en dat is erg vroeg, met de opzet voor de begroting 2015. En de start is puur slecht. De gemeenteraad heeft namelijk de begroting voor 2014 weliswaar vastgesteld, maar hij heeft tegelijk vastgesteld dat voor de komende jaren de begroting nog niet rond is en voor 2015 is er zelfs een tekort van 700.000 euro. Dat is dus ons startpunt. De provincie als toezichthouder heeft ons wel een goedkeuring verleend, maar dat gaat over 2014. Over 2015 en daarna ligt onze gemeente onder het vergrootglas. Want hoe gaan we het enorme tekort in positieve zin naar een sluitende begroting brengen? Ik kan u verzekeren dat dit heel lastig gaat worden en we moeten er rekening mee houden, dat het ons zelfs niet lukt. Daar wil ik nu op dit moment niet van uitgaan, omdat we alles op alles willen zetten om die operatie uit te voeren. Echter, daar komt helaas nog iets bij. Voor onze plannen voor de onderwijshuisvesting hebben we nog eens meer dan 200.000,- euro structureel nodig. Dus reken maar uit, met nog meer mogelijke tegenvallers, zeker die ik daareven noemde, op gebied van de decentralisaties, loopt het op tot 1 miljoen voor 2015. Dat is voor ons ongekend en zowat onmogelijk. Iedereen kan nu nagaan dat dit forse consequenties heeft. Daarnaast, ik moet u dat wel meedelen, is er vanuit Den Haag de Wet HOF in werking getreden; Wet Houdbaarheid Overheidsfinanciën. Heel handig voor Den Haag, maar voor gemeenten heeft dat nare gevolgen. Gemeenten investeren, geven geld uit: aan projecten, aan wegen, aan onderhoud, gebouwen, onderwijs en noem maar op. Om al die bedragen te kunnen betalen, wordt er een bedrag geleend met een afschrijvingstermijn, dat is nu aan een limiet gesteld, omdat die bedragen in ons land bij elkaar opgeteld, mee de grens bepalen van de 3% EMU norm, waar Nederland en andere Europese landen niet boven mogen komen. Den Haag heeft nu bepaald dat gemeenten daarin mee verantwoordelijk zijn, dus elke gemeente mag maar een bepaald bedrag in de begroting opnemen om af te schrijven, om te investeren. Dat kan per jaar verschillen.
Voor onze bezuinigingen heeft dat wel een voordeel, maar je zet gemeenten wel op slot in hun jaarlijkse onderhoudsprogramma’s. Dus dat wordt elke keer scherp kiezen. Voor 2014 heeft het college gekozen om een extra bedrag voor onderhoud scholen niet toe te kennen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we dat in feite niet mogen. Sommige wegen schuiven we door. Kortom, we zitten in de tang. Ik wil maar aangeven, dat ons een hels karwei wacht, waarvan ik nu niet weet waar dit op uit uitdraait, maar waarvan ik wel kan inschatten en u ook, dat het grote consequenties heeft. Dat ook naar de inkomstenkant zal worden gekeken is niet alleen noodzaak, maar door de toezichthouder, de provincie dus, wordt daar ook naar gekeken en de zogenaamde onbenutte belastingcapaciteit die Kollumerland nog heeft, heeft zijn grens nog niet bereikt, met andere woorden: we zitten betrekkelijk laag met onze OZB-tarieven, dus de toezichthouder zal ons daar zeker op wijzen. Schrale troost is dat praktisch alle gemeenten hier mee zitten, dat bericht mocht u recentelijk ook in de pers onder ogen zien. Het rijk heeft namelijk zoveel ombuigingen op ons afgewenteld, dat we nu, voor het begrotingsjaar 2015, daar de volle mep van krijgen. Dus nu al zijn we daar voor aan het werk.
Zijn er dan geen optimistische zaken te melden? Natuurlijk, we doen wat we kunnen en we staan als team van B en W voor een paar belangrijke maatregelen. We hebben Veenklooster kunnen inrichten en dat is prachtig geworden. We zijn bezig in Westergeest. Zwagerbosch komt dit jaar aan de beurt, dat wil zeggen, als dat bedrag dat we daarvoor beschikbaar willen stellen, de eindstreep haalt. Ook wat dat betreft heeft de provincie een taak als toezichthouder en zij is nogal kritisch op de staat van onderhoud. Recreatie en toerisme gaan beslist steeds meer de positieve kant op, niet alleen in Kollumerland, maar in heel N.O. Fryslân. Dat blijkt ook uit de start voor een nieuwe organisatie voor marketing en gastheerschap, dat voort komt uit de toeristische ondernemers zelf. En natuurlijk Kollum Watersportdorp, dat komt dit jaar in uitvoering. Ook wil ik vermelden dat het Lauwersmeergebied in zijn volle omvang in een totaalpakket wordt opgepakt, het zogenaamde Rondje Lauwersmeer. De provincie Fryslân heeft voor ons aandeel daarin een bedrag van 166.000,- beschikbaar gesteld, tevens voor Dongeradeel, dus de provincie steekt daar naast haar eigen deel maar liefst 332.000 euro extra in, we zijn daar het provinciaal bestuur erg dankbaar voor. Er gebeurt veel positiefs in onze gemeente: burgerparticipatie komt hier en daar van de grond. We willen dat zo oppakken dat het soms per project wordt aangepakt, dus niet een beleid van bovenaf, maar veel meer; wat is handig en verstandig, en dan maatwerk leveren, zie bijvoorbeeld het mooie project.
We helpen.nl in Burum, dat de TV op Nederland 2 haalde, Munnekezijl omtrent invulling Geertsmaterrein, of al eerder Plaatselijk Belang Kollum inzake beheer hertenkamp. Dus als zich weer een project aandient, gaan we als één van de criteria bekijken; kan dat via zelfredzaamheid, meewerken via eigen initiatief, of eigen beheer? Zoals ik zei, ziet het college van B en W zich geconfronteerd met zware keuzes. Daarnaast willen we, en dat wordt ook van ons verwacht, belangrijke beleidszaken realiseren. Juist ook om een goede uitgangspositie te creëren voor de nieuwe gemeente, die we in N.O.Fryslân gaan vormen, mag u en mag de raad van een college visie verwachten. In het belang van onze inwoners leggen we voorstellen voor aan de raad en het is dan aan de gemeenteraad om ze wel of niet, of geamendeerd goed te keuren. We gaan als college voor drie prioriteiten. (al bij de stamppotavond vermeld) 1. centrale huisvesting onderwijs en voorzieningen in Kollum 2. infrastructuur, verbetering toegang Kollum 3 woonbeleid Dit worden cruciale punten in de komende tijd. Ik begin bij onderwijs. Vooral wethouder Maasbommel is bezig met een indrukwekkend project, waarin we de twee scholen van voortgezet onderwijs en de scholen voor het basisonderwijs concentreren, voor alle duidelijkheid niet al die instellingen in één gebouw, maar wel in één gebied, rondom De Colle.
Ook zullen De Colle en de bibliotheek en kinderopvang er deel uit van gaan maken. Dit wordt een boeiende ontwikkeling en zal Kollum een flinke boost geven. Als college van B en W zien we heel graag dat de Prins Bernhardschool daar ook deel van uit maakt, om meer dan één reden, en zeker ook om financiële, maar als onderdeel van dit project moet er sprake zijn van draagvlak en we voeren momenteel intensieve gesprekken met het bestuur van de VCBO (Ver. Chr Basisonderwijs Kollumerland) over de positie van de Pr Bernhardschool en daarbij wegen we alles goed af. Zoals geschetst: hier is sprake van een veelomvattend project, deze maand al komen de plannen in de raadscommissie. De tweede prioriteit is de fysieke infrastructuur binnen onze gemeente. Ik noemde daarnet al wat voorbeelden, maar hier wordt vooral bedoeld de ontsluiting van Kollum. Kollum mag niet op achterstand komen als het gaat om de verbinding met de N358, de Skieding, en dus zetten we onze kaarten in op een volwaardige ontsluiting van Kollum aan de oostkant, vanaf Jumaheerd naar de N 355 de rijksweg naar Groningen en naar de rondweg om Buitenpost. Dat is belangrijk voor ons bedrijfsleven, voor onze inwoners en voor de verkeersdruk die er anders ontstaat in Kollum zelf. Wethouder Boerema heeft dit hoog op de agenda staan en de eerste gesprekken vinden plaats met de provincie. Geld hebben we niet, dat is duidelijk, maar grond hebben we wel en dat maakt het interessant. Later willen we dan praten over de verbinding met Dokkum, want die is economisch gezien puur zwak. Het derde punt van aandacht is de woningmarkt, het woonbeleid. Dat ligt moeilijk. Een woningcorporatie die niet wil of kan, want die zit voor een groot deel ook door het rijk in de knel, waardoor op dit moment in Kollum alleen maar wordt afgebroken en niets wordt teruggebouwd. Wij achten dat desastreus. Want een woningmarkt is altijd in beweging: we spreken niet over alleen maar nieuwbouw, maar wel over sanering, over vernieuwbouw, lege plekken opvullen, dus inbreilocaties, maar we spreken zeker als het over de totale markt gaat over een evenwichtig aanbod. Het kan niet zo zijn dat door alleen krimp, er een woningmarkt op slot wordt gezet terwijl elders in de provincie nieuwe wijken en dorpen worden gebouwd.
Ik weet dat dit een lastige discussie is, maar door niet te vernieuwen, door woningen niet op niveau te laten zijn door de laatste luxe en woonwensen te realiseren, en geen voldoende huurwoningen aan te bieden en ze te renoveren, verlies je niet alleen de slag van je woonkwaliteit, maar raak je dubbel achterop: door krimp en door de slechte woningvoorraad. Dus die handschoen pakt wethouder Bijleveld op, en dat is niet gemakkelijk. In Kollumerzwaag kan gelukkig nu worden gebouwd, in Cedelshof. Tot zover de drie prioriteiten en dan nu natuurlijk een klein zijsprongetje naar de bevolkingsaanwas van Kollumerland. Dat was een verrassing, zo’n 40 mensen er bij. Ik kan er nog geen heldere analyse over geven, want door herindelingen elders in Fryslân, zijn nog niet alle verhuizingen geregistreerd, dus het kan hier en daar nog wat wijzigen, maar toch, we kunnen spreken van een plusje. Het kan eenmalig zijn, we moeten dat afwachten. Maar positief is het zeker, na al die jaren van lichte teruggang. Wat wel opvalt is dat in praktisch alle gemeenten sprake is van teruggang, en bij sommigen fors, en niet meer alleen het Noorden van Fryslân. Dus overal mag men nu over krimp nadenken. Ik blijf van oordeel dat je het woningbeleid in Fryslân als geheel moet bekijken, want we zijn bezig met herindelen in Fryslân, dan worden gemeenten in omvang qua oppervlakte en inwoners groot, maar ze moeten dan straks ook absoluut gelijkwaardig aan elkaar zijn en dat dan binnen de provincie de ene gemeente groeit ten koste van de andere, dat is niet de bedoeling van deze grootscheepse herindeling, want we willen, de provincie voorop, in Fryslân sterke gemeenten.
Ja, die herindeling. Wordt het nog wat? Het wordt me vaak gevraagd. Sommigen hopen dat het niet door gaat, maar de meesten zien de noodzaak er wel van in en hen gaat het niet vlug genoeg. Vorig jaar om deze tijd hadden we als Kollumerland een fors besluit genomen, geen tussenstappen van allerlei constructies zoals ambtelijke fusie, dat kost geld, energie en vier verschillende besluitvormingsprocessen, dat brengt de regio niet vooruit. Wij willen heel duidelijk in een keer fuseren met Ferwerderadiel, Dantumadiel en Dongeradeel. Dongeradeel staat op hetzelfde standpunt, Dantumadeel niet, die wil een ambtelijke fusie en Ferwerderadiel is verdeeld, maar neigt ook naar een ambtelijke fusie waarbij men in 2017 wil zien wat de volgende stap kan zijn. Dat schiet niet op. Wij betreuren dit erg, want inmiddels is een heel jaar verloren gegaan, er is niets gebeurd, terwijl op belangrijke dossiers wél wordt samengewerkt, en dat moet ook. De gemeentebestuurders zelf zien dagelijks, dat het werkt, we hebben onderling goede contacten, ambtelijk echter zitten we op slot en moeten we echt vooruit, want we vragen nu teveel van onze ambtenaren. Daar waar bij de drie decentralisaties van alle vier gemeenten ambtenaren optreden om met elkaar de zaak gestalte te geven, hadden we, als we één gemeente waren, stevige deskundige ambtenaren van één gemeente kunnen inzetten, efficiënter, goedkoper en vooral je beantwoordt aan de vragen in de regio. Ook sociaal economisch gezien is het broodnodig, we kunnen niet als vier gemeentes opereren, wij zijn een zwakke regio, dat betreft alle vier gemeenten, zowel financiëel als sociaal-economisch, geen enkele gemeente kan zeggen van zichzelf dat hij dat niet is, dus we hebben elkaar nodig en hebben ook behoefte aan elkaar.
Dus ik zou zeggen: Dantumadiel en Ferwerderadiel waar blijven jullie? 19 maart: gemeenteraadsverkiezingen. De democratie is het meer dan waard om steeds ons stemrecht te vervullen en ons eigen gemeentebestuur te kiezen. Wat zijn er nog een landen in de wereld waar dat niet mogelijk is, of waar de conflicten zo hoog gerezen zijn, dat er sprake is van onmenselijke toestanden, waarbij in de verste verte geen sprake is van invloed op het bestuur door de ingezetenen zelf, want daar heerst het recht van de sterkste. Maar ook in Nederland zijn die rechten niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. In tweehonderd jaar koninkrijk is in de hele 19e eeuw en daarna gestreden om meer invloed van burgers te verkrijgen, om het algemeen kiesrecht voor mannen én vrouwen toe te passen. Dat gebeurde pas in 1919. Nu zien we het tegenovergestelde, er zijn nog al wat kiezers die het laten afweten, er is sprake van onverschilligheid ten opzichte van de democratie, nb je eigen bestuur, waar je zelf ook verantwoordelijk voor bent, en zo komt het bestuur weer in handen van slechts enkelen. De opkomstcijfers bij verkiezingen zijn niet hoopvol. Recentelijk in november bij de herindelingsverkiezingen kwam dat sterk tot uiting, dan is het niet zo best gesteld met onze representatieve democratie. Ik doe dan, zoals ik eerder ook al deed, een beroep op ons allen, u, op de politieke partijen, om in Kollumerland c.a. een mooi opkomstpercentage te laten zien. U wijst uw omgeving, familie, vrienden en buren er allemaal op dat ze naar de stembus mogen gaan. Ik zelf zal daar ook zeker mijn steentje aan bijdragen. Laten we wat de opkomstcijfers betreft ook een leuke plus te zien geven. Zorgen of optimisme. Er zijn veel zorgen, ik heb u dat geschetst, maar er is ook zeker sprake van optimisme. Hoeveel mensen kom je wel niet tegen die prachtige ideeën omzetten in iets concreets. Kollum op de kaart met het ballonnenlint, een wereldrecord, vrijwilligers in de weer voor dorpsfeesten of een soepel verlopende jaarwisseling, veel mensen elk weekend en door de week actief met hun sport, trainen en wedstrijden, geweldig. Of mensen die zoveel plezier beleven in alleen al oefenavonden voor muziek of toneel en dan de uitvoering zelf. Saamhorigheid, gemeenschapszin, dat is de ware mienskip. We zijn een relatief veilige gemeente, met mooie natuur en stuk voor stuk mooie dorpen, wij moeten dat vast houden, versterken en er iets van maken, zodanig dat het mensen aantrekt om hier te wonen, zodat we steeds een plusje hebben in het inwoneraantal…
Vanuit die gedachten wens ik u allen een gelukkig, gezond en positief 2014.
Bearn Bilker