Twee vestigingen van christelijke scholengemeenschap Lauwers College maken volgend jaar de overstap naar een nieuwe onderwijsvorm. Het gepersonaliseerd leren wordt ingevoerd op de locaties in Kollum en Grijpskerk. Met de nieuwe methode – geïnspireerd door het Zweedse model Kunskapsskolan – wordt maatwerk geleverd aan élke leerling.
“De leerlingen krijgen straks precies aangeboden wat ze nodig hebben. Bij elk vak en leergebied werken ze op hun eigen niveau”, aldus directeur-bestuurder Gerard Janze van het Lauwers College. ”Qua resultaat, ontwikkeling en welzijn proberen we het beste uit leerlingen te halen.” Het gepersonaliseerd leren wordt met ingang van het cursusjaar 2018-2019 in de eerste klassen ingevoerd. Bij deze onderwijsvorm worden de kinderen uitgedaagd en begeleid tot gemotiveerde en zelfstandige leerlingen die hun talenten verder kunnen ontwikkelen.
Bij de nieuwe vorm krijgen de kinderen op maat gesneden onderwijs, onder begeleiding van een (persoonlijke) coach. Deze taak wordt ingevuld door een docent. De coach is nauw betrokken bij de vorderingen en ontwikkeling van de leerling. Zo zit de coach wekelijks met de leerling om tafel om de voortgang door te nemen. De ervaringen op scholen in Nederland waar al met gepersonaliseerd onderwijs wordt gewerkt, zijn uitermate positief. De kinderen zijn gemotiveerder, de docenten vinden het prettiger werken en het niveau gaat omhoog, zo luiden de bevindingen.
In het nieuwe systeem verandert er qua werkwijze veel voor de docenten. Waar de leraren op dit moment voornamelijk vakdocent zijn, krijgen ze bij het gepersonaliseerd onderwijs een viertal rollen toebedeeld, namelijk die van vakdocent, algemeen docent, teamlid en coach. Op de locatie Kollum van het Lauwers College heeft het enthousiaste team van docenten veel zin in de nieuwe onderwijsmethode.
“Er zit een mooie verandering aan te komen”, aldus projectleider Tonny Mollema. “De leerlingen verdienen gepersonaliseerd leren. Dit komt ze enorm ten goede. Je kunt gigantisch veel meer uit een leerling halen dan nu het geval is.” Mollema is ervan overtuigd dat de kinderen ‘gaan groeien’ door het nieuwe onderwijssysteem. Ondanks het zeer flexibele karakter kent het gepersonaliseerd leren een strakke structuur, stelt Mollema. ‘Het is niet vrijblijvend. Er is ook altijd een docent aanwezig. “Door het volgen van cursussen zijn de docenten zich al volop aan het voorbereiden op de nieuwe onderwijsvorm.
Dat individuele benadering vruchten afwerpt, merkt het Lauwers College in Kollum met het gepersonaliseerde mentoraat. Sinds twee jaar komen ouders/verzorgers samen met hun zoon of dochter twee keer per jaar een half uur naar school om de ontwikkelingen door te nemen. “Dat vinden ze ontzettend fijn”, weet locatieleider Jannie de Vries. “Persoonlijke aandacht is essentieel. De betrokkenheid neemt hierdoor toe.”
De dynamiek op de locatie Kollum van het Lauwers College wacht naast het nieuwe onderwijssysteem over niet al te lange tijd nog een mooie impuls. Met ingang van het cursusjaar 2019-2020 wordt een nieuw onderkomen in gebruik genomen. Ook daar kijken de leerlingen en docenten reikhalzend naar uit. “Er wacht ons een fraaie toekomst.”