LEEUWARDEN – De Nederlandse Kansspelautoriteit neemt verschillende maatregelen om jongeren te beschermen tegen de gevaren van online gokken. Een van deze maatregelen is het reguleren van gokreclames, wetgeving die al sinds 1 april 2021 van kracht is. Gokbedrijven moeten namelijk een verplichte leeftijdscontrole doen bij het maken van de reclame. In de praktijk blijkt echter dat dit zeer weinig voorstelt.
Verschillende partijen in de Twee Kamer, waaronder de SP, PvdA, SGP en ChristenUnie, benadrukken al langere tijd het belang van een strenge naleving van de wet. In de praktijk blijkt echter dat de controle maar mondjesmaat wordt uitgevoerd én dat veel gokbedrijven de wetgeving niet al te serieus nemen. Dit blijkt ook uit verschillende boetes die al zijn opgelegd door de Kansspelautoriteit, waaronder een boete van €400.000 aan Jack’s Casino voor het overtreden van de wet.
De politiek wil daarom gaan werken met een zogenaamd ‘two-strikes-you’re-out-model’. Dat wil zeggen dat een gokbedrijf haar vergunning verliest als deze voor een tweede keer in de fout gaat. Nu volgt er wederom een geldboete, terwijl er in de tussentijd duizenden jongeren aangezet kunnen worden tot online gokken.
Het idee achter de wetgeving is dat op die manier de online casino’s die zich niet aan de regels houden, van het toneel verdwijnen. Hierdoor blijven alleen de beste online goksites in Nederland over, waarover je gedetailleerde informatie vindt op oplichting.comWat houdt de wet precies in?
Maar waren moeten Nederlandse (online) aanbieders van kansspelen zich eigenlijk aan houden als het gaat over reclames? Centraal in deze wetgeving staan een tweetal punten:
Daarnaast mogen er ook geen persoonsgegevens verwerkt worden in het kader van deelname van deze personen aan een ander kansspel. Daarnaast mag er ook geen reclame gemaakt worden tussen 06.00 en 19.00 op televisie. Ook mag er geen reclame gemaakt worden op websites of applicaties waar games worden aangeboden.
Allereerst is het niet toegestaan om de reclame te richten op kwetsbare groepen, waaronder jongeren en jongvolwassenen. Dit geldt zowel voor reclames als voor de bonussen en promoties die door een online aanbieder worden aangeboden en heeft betrekking op alle vormen van reclame, waaronder e-mails, folders, billboards en spaarprogramma’s. Voor al deze activiteiten geldt dat deze niet gericht mogen worden op kwetsbare groepen.
Om te beoordelen of er aan deze voorwaarden wordt voldaan, wordt er naar vier verschillende elementen gekeken:
Bij het gebruik van rolmodellen gaat het in het algemeen om personen die publieke bekendheid genieten of personen waarmee andere personen zich willen identificeren of associëren. Daarbij moet je denken aan beroepssporters, acteurs, modellen of influencers.
Voor de aanbieders van risicovolle kansspelen geldt dat zij deze rolmodellen niet mogen gebruiken om reclame te maken. Dit geldt niet alleen voor het reclame maken voor een specifieke kansspelaanbieder, maar ook als er reclame wordt gemaakt ter bewustwording van de risico’s van deelname aan risicovolle kansspelen. Daarbij worden een tweetal uitzonderingen gemaakt:
Belangrijk om te vermelden is dat de online aanbieder zelf verantwoordelijk is voor het doen van onderzoek. Zij moeten bijvoorbeeld het bereik van het rolmodel onder jongvolwassenen of minderjarigen onderzoeken, maar moeten ook een gedegen onderzoek doen naar het effect op kwetsbare groepen. Dit onderzoek moet aan de Kansspelautoriteit kunnen worden overgedragen indien zij hierom vragen. Naast dat de Kansspelautoriteit om deze documenten kan vragen, is een online aanbieder ook verplicht om zelf te rapporteren over dit onderwerp. Dit is een rapportage die jaarlijks gedaan moet worden over onderwerpen als werving en reclame, verslavingspreventie, integriteit, consumentenbescherming, inschrijving van spelers en het beleid.
Voor een aantal onderwerpen, waaronder ook werving en reclame, moet er elk kwartaal ook een rapport opgeleverd worden. Hierin staan alle acties die ondernomen zijn op het gebied van werving en reclame, dus ook de nieuwe reclamecampagnes die zijn opgezet of worden onderzocht, de rolmodellen die worden gebruikt en de opzet van deze reclames.
Er zijn zelfs al geluiden dat Nederland haar zuiderburen achterna moet als het gaat om reclames en kansspelen. In België zag men een stijgend aantal gokverslaafden, waardoor minister van Justitie Vincent van Quickenborne heeft besloten om de gokreclames in het land fors aan banden te leggen. Hoewel er in eerste instantie nog wat bezwaren vanuit de Raad van State kwamen, is er toch besloten om de plannen door te zetten.
Door deze nieuwe plannen is het vanaf 1 juli 2023 niet meer mogelijk om in België reclame te maken met betrekking tot online kansspelen. Daarbij moet er gedacht worden aan reclamespots op televisie en radio, advertenties op websites of reclame op billboards, in tijdschriften of kranten. Hiermee voorkomt men dat jongeren in België in aanraking komen, ondanks dat zij er niet specifiek naar op zoek zijn. Het nieuwe doel is daarom dat alleen de personen die actief op zoek gaan naar informatie over online kansspelen en die ook daadwerkelijk willen gokken, geconfronteerd worden met deze reclame. Dit wil zeggen dat ook de sponsoring van sportclubs door online aanbieders van kansspelen aan banden wordt gelegd.
De huidige contracten worden nog gerespecteerd, maar vanaf 1 januari 2025 is dat niet meer mogelijk. Vanaf dat moment komt er een aanpassing en mag alleen het logo zonder slogan of naam nog zichtbaar zijn. Vanaf 1 januari 2028 is het vervolgens verboden voor professionele sportclubs om het logo of de naam van een online aanbieder te vermelden.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.