Het is nu mogelijk om 112 niet alleen telefonisch te alarmeren bij een noodsituatie, maar ook via de gratis Nationale SOS ALARM ->112 App. Deze app organiseert eerste hulp bij een noodsituatie, totdat de officiële hulpdiensten arriveren. De app geeft iedereen met een smartphone via GPS en de technische applicatie data2voice – het vertalen van digitale data naar een gesproken bericht – de mogelijkheid om 112 niet alleen telefonisch, maar ook digitaal te alarmeren en informatie te delen.
Bij de melding is informatie zoals locatie en de aard van de situatie direct beschikbaar via – SOS ALARM Locatie Hulp – voor de 112 meldkamercentrale. Hierdoor wordt de intake en daarmee ook de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals Politie, Brandweer en Ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort. De app informeert tevens geregistreerde SOS ALARM hulpverleners in de buurt van de noodsituatie, zodat eerste hulp direct kan starten tijdens de aanrijtijden, tot de officiële hulpdiensten arriveren. Door het gebruik van deze app is eerste hulpverlening efficiënt en zo snel mogelijk te organiseren. Tevens verhoogt het de burgerparticipatie en zelfredzaamheid bij eerste hulpverlening om samen meer mensenlevens te redden en het veiligheidsgevoel te vergroten.
Naast alarmeren is de Nationale SOS ALARM ->112 App een verzameling van bestaande apps, waarmee eenvoudig toegang wordt verkregen tot waardevolle informatie. Door deze samenwerking en overkoepeling van app’s ontstaat er laagdrempeligheid en duidelijkheid voor de Nederlandse burgers en hulpverleners bij eerste hulpverlening en noodsituaties en is het mogelijk om samen de veiligheid in Nederland te vergroten. De lancering van de app sluit aan bij de behoefte in Nederland aan meer (eerste) hulpverleners en de technologische ontwikkeling zorgt ervoor dat meldkamer centralisten worden ontlast en sneller over noodzakelijke informatie kunnen beschikken.
Burgers nemen eigen verantwoordelijkheid bij het organiseren van hulp in noodsituaties
Mensen hebben dagelijks te maken met noodsituaties; een verkeersongeluk, brand bij de buren, een oma met een hartaanval of een kind die zich verbrand of vermist is. Kortom, een ongeluk zit in een klein hoekje en zo snel mogelijk reageren, kan het verschil maken tussen leven of dood. Vanaf nu kan iedereen met een smartphone mensenlevens redden door de Nationale SOS ALARM -> 112 App gratis te downloaden en te gebruiken in een noodsituatie. Hiermee is het mogelijk om niet alleen onbekenden te redden, maar ook de overlevingskans van jezelf, vrienden, geliefden en kinderen te vergroten. In deze tijd van moderne technologie en vooruitstrevende innovaties, is het delen van informatie en daarmee sneller en efficiënter organiseren van hulp nog nooit zo gemakkelijk geweest. Non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst roept daarom iedereen op zijn verantwoordelijkheid te nemen en de app te installeren.
Nationaal platform om samenwerking te bevorderen
De Nationale SOS ALARM -> 112 App is naast een alarmerings-app ook een platform voor de belangrijkste alarmering-apps in Nederland, voor zowel burgers als hulpverleners. Een voorbeeld hiervan is Persoon Vermist waarbij mensen een SOS ALARM bericht ontvangen of kunnen verzenden als iemand in hun eigen buurt vermist is. Dit maakt de Nationale SOS ALARM -> 112 App ook echt een unieke app, omdat het bestaande initiatieven met elkaar verbindt met het idee dat kennis en informatie gedeeld moet worden, om samen levens te redden. Op de site www.helplevensredden.nl staat een overzicht van de functionaliteiten van de SOS ALARM App.
Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken burgers en partners
Gelukkig voelen steeds meer burgers en bedrijven zich betrokken bij hun omgeving en zetten zij zich hier vrijwillig voor in. Hier binnen vallen ook veel gekwalificeerde vrijwilligers die als arts, brandweer-, politie-, ambulancemedewerker, reddingsbrigade / KNRM, defensie, EHBO’er of BHV’er zich graag in hun vrije tijd inzetten als hier behoefte aan is. In Nederland kunnen hulpverleners zich inschrijven bij Het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden via helplevensredden.nl. Zij worden via de Nationale SOS ALARM ->112 App op persoonlijke titel gealarmeerd en geïnformeerd als ze in de buurt zijn van een 112 noodsituatie.
Zij kunnen dan aangeven of ze in de gelegenheid zijn om te helpen. Dit wordt via de app indien gewenst via – SOS ALARM Locatie Hulp – direct doorgegeven aan de 112 meldkamers. Momenteel zijn er meer dan 32.000 geregistreerde hulpverleners, de ambitie is om eind 2015 meer dan 100.000 hulpverleners geregistreerd te hebben. Dit aantal is te behalen, door de participatie van toonaangevende private organisaties die hun EHBO’ers en BHV’ers registreren en zich als Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken partner aansluiten bij de stichting.
Trigion, het meest complete beveiligingsbedrijf van Nederland, met meer dan 7.000 medewerkers, is partner van de non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst en wil samen met de stichting de veiligheid in Nederland verhogen.