!mpulse Kollum gaat structureel reanimatieonderwijs geven aan al haar leerlingen, docenten en andere teamleden. De school heeft hiertoe een 3-jarige samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Hartstichting. In de laatste week voor de kerstvakantie (14 t/m 17 december) organiseert !mpulse Kollum een projectweek, de Communityweek, die in het teken van burgerschap en sociale integratie staat. In deze week wordt aan alle bovenbouwleerlingen reanimatie-les gegeven. Begin 2016 zijn de onderbouwleerlingen en de teamleden aan de beurt. De reanimatielessen worden vervolgens structureel in het onderwijsprogramma van de komende schooljaren opgenomen.
De leerlingen leren via ‘de 6-Minutenles’, het lesprogramma van de Hartstichting, hoe ze borstcompressies kunnen toepassen, mond-op-mond-beademing kunnen geven en een AED kunnen gebruiken. De reanimatielessen worden gegeven door de eigen leerkrachten van !mpulse Kollum. Zij hebben een cursus tot reanimatie-instructeur gevolgd. Deze cursus is gecertificeerd door de Nederlandse Reanimatie Raad. De Hartstichting investeert in deze opleiding van leerkrachten.
Feiten en cijfers
Het project op de scholen is erg belangrijk omdat er elke week 300 mensen een hartstilstand krijgen buiten het ziekenhuis. Door binnen de eerste 6 minuten 112 te bellen, te reanimeren én te defibrilleren, vergroot je de overlevingskans van het slachtoffer aanzienlijk. Jaarlijks kunnen er zo circa 2.500 extra levens worden gered. Om dit mogelijk te maken, zijn méér mensen nodig die kunnen reanimeren.
Meerwaarde voor leerlingen
“Naast een diploma op het juiste niveau wil !mpulse Kollum de leerlingen ook tools in handen geven om op sociaal en maatschappelijk gebied het beste uit zichzelf, maar ook uit anderen, te halen en een bijdrage te leveren aan een veilige school en omgeving. Leren reanimeren past perfect binnen deze missie.”, aldus Bea Kroeze (locatiedirecteur !mpulse Kollum).