Met een straf begin en einde is de omzet in 2021 toch nog positief voor de mode- en schoenen retailers. Vrijwel elke subsector (mannen, vrouwen en kindermode) sloot het jaar op dubbele positieve cijfers af. Ondanks de beperkende maatregelen die het fysieke kanaal van de branche dreef tot dramatisch lage verkoopcijfers was het mede dankzij de e-commerce toch een goed jaar geworden. Door deze ontwikkeling is dat kanaal van blijvende aanwezigheid in de branche.
Dat blijkt uit de laatste samenvatting naar onderzoek van GFK Fashionscan, een leidende markt intelligentie platform in de retail sector. Danny van den Burg, hoofd retail sales concludeerde dat als de versoepeling van maatregelen aanhoudt, 2022 een zeer positief jaar wordt.
“Ik hoop dat we de lockdowns in 2022 achter ons kunnen laten en dat er snel versoepelingen komen voor de horeca-, cultuur- en evenementensector. Zodat we ons straks weer echt kunnen aankleden voor speciale gelegenheden. Dan verwacht ik dat de fashionbranche ook in dit nieuwe jaar op een mooie plus uitkomt.”
Ook 2021 begon zwaar. Net nadat de consument begon te wennen aan het kopen op afspraak was er weer een lockdown. Daardoor ontstond een machtsvacuüm voor de online retailer. Webshops zijn al jaren een feit maar in 2021 nam dat kanaal de scepter over van de winkelbranche over als leidend verkoopkanaal.
Het herstel na het beëindigen van de lockdown was snel aanwezig in de fysieke sector. Vooral in April met de eerste versoepelingen. Meer dan de helft, 53%, van de verkopen was online. Maar een permanente transformatie in de markt is niet meer terug te draaien.
Met de permanente aanwezigheid van e-commerce als verkoopkanaal in de mode- en schoenenbranche is het koopgedrag niet drastisch veranderd.
De experts van promocodius.nl merken dat er een hogere vraag is naar coupons voor dames- en herenschoenen in Nederland. Terwijl bij de zuiderburen in België de vraag naar coupons voor kindermode is verdubbeld. De voorjaarsvakantie in België is volgende week en volgens de experts van promocodius.be zal dat ook dit jaar toegang geven voor grotere kortingen.
Ondanks de groei van e-commerce blijft offline verkoop met een groot marktaandeel van 46,9 procent aanwezig.
Ligt het aan de atmosfeer die komt met het winkelen tijdens de feestdagen of de koopjesjacht? De gezelligheid van de koopavond? Of is het de comfort van het passen en matchen en neven aankopen?
Wordt de toekomst een trend van shop in shop voor grotere retailers of een model van vlaggenschip megastores? Dat is nu alleen maar gissen. Wel is het duidelijk dat direct na de maatregelen de consument de winkel weer inging. In April was het herstel van rond de 5% direct naar 55-60 %. Winkelen blijft gezellig in fysieke stijl.
Volgens de cijfers van GFK Fashionscan maakte het verlies van de omzetgroei duidelijk dat online winst niet opweegt tegen offline verlies.
Bij de herenmode was de daling van 46% voor pakken en bij de damesmode waren het de pumps met 38% die minder in vraag waren.
Daartegenover waren de pantoffels en de bikinis het meest verkocht. De casualisering van de mode lijkt aan te geven dat het werken van huis de zakelijke branche heeft getransformeerd naar smart casual.
Alle segmenten zijn in de plus. Wil een retailer een positief jaar afsluiten in 2022 dan zullen beide kanalen, online en offline, nodig zijn om de concurrentie aan te blijven gaan en producten te leveren die de consument wenst.
Zijn er geen lockdowns meer dan is de kans groot dat 2022 een recordjaar wordt voor de mode en schoenenbranche. De cijfers die zijn gegenereerd van GFK komen van de POS data en vertegenwoordigen net iets minder dan de helft van de markt.
Volgens de cijfers van het CBS is het jaar afgesloten met meer dan 14% omzetgroei. Zij zien juist dat het nog wat inlopen is voordat het niveau van 2019 zal worden bereikt.
Het inspelen op de nieuwe trends bepalen welke retailers hiervan het meest zullen profiteren. Met de veranderende trend van het nieuwe werken en een versoepeling van de maatregelen ziet de toekomst er rooskleurig uit.
Met een combinatie van een fysieke winkel, een startkapitaal van 15.000 euro en een website lijkt het dus in deze sector mogelijk een goede omzet te draaien.
Daarbij komt wel het nodige huiswerk en specialisatie in een niche en marktonderzoek. Juist door de e-commerce revolutie is het vergaren van deze informatie nog nooit zo makkelijk geweest.